Nettisivujen nopeudella on todella suuri vaikutus moneen asiaan: käyttäjäkokemus, myynti, hakukonenäkyvyys ja mielikuva yrityksestä voivat kokea kolahduksen jos sivusto latautuu hitaasti. Jo parin sekunnin odottelu saattaa olla liikaa. Oli kyseessä sitten tilauksen tekeminen, kiinnostavan artikkelin lukeminen tai vaikkapa työnäytteiden selaaminen, siirtyy potentiaalinen asiakas kilpailijan sivustolle jos lataukseen kuluu turhan kauan aikaa.
Sivuston latausnopeuteen voi onneksi vaikuttaa itse monin eri tavoin. Kokosimme tähän artikkeliin vinkit ja työkalut, joiden avulla huolehdit riittävästä nopeudesta myös silloin, kun sivuston kävijämäärät ovat korkeimmillaan. Tutustu myös laajempaan optimoinnin oppaaseen jos kaipaat syvempää sekä teknisempää ymmärrystä sivuston nopeudesta ja käytössäsi on WordPress-julkaisujärjestelmä.
Miten kotisivujen latausnopeuden voi testata?
Yrityksesi kotisivut saattavat latautua omalla selaimellasi nopeasti, mutta todellisuudessa ne voivat silti olla liian hitaat. Tämä johtuu siitä, että vieraillessasi usein samalla sivustolla, sivut ovat jo osittain latautuneet selaimesi välimuistiin. Kun nettisivuilla vierailee täysin uusi kävijä on jokainen efekti, koodinpätkä, kuva ja elementti ladattava palvelimelta selaimeen ja tähän kuluu oma aikansa. Tämän vuoksi latausnopeus kannattaa tarkistaa siihen soveltuvalla työkalulla sen sijaan, että luottaisit vain oman selaimesi tarjoamaan kokemukseen.
PageSpeed Insights on Googlen tarjoama maksuton työkalu, jolla testaat nettisivujesi nopeuden helposti. Muita vastaavia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi GTmetrix ja Pingdom Website Speed Test.
Mitkä tekijät vaikuttavat kotisivujen nopeuteen?
Nopeustestiin tarkoitetut työkalut (edellisessä kappaleessa) tarjoavat usein myös dataa siitä mikä hidastaa sivuston latausta sekä ehdotuksia korjaavista toimenpiteistä. Yleisimpiä latausnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ovat:
- Palvelintila. Ei ole ihan sama minkä webhotellin ja palvelintilan nettisivuillesi valitset. Perustason palvelin on oikein hyvä vaihtoehto jos yrityksesi toiminta on suhteellisen pientä. Vastaavasti sivusto, jonka kävijämäärät ovat suuria ja liikenne jatkuvaa, ei perustason suorituskyky välttämättä enää riitä. Palvelintyyppi on suoraan yhteydessä sivustonopeuteen ja liian alhainen suorituskyky hidastaa sivujen latautumista merkittävästi. Louhelta saat apua sopivimman webhotellin valintaan, joten otathan epäröimättä yhteyttä mikäli et ole varma onko nykyinen palvelimesi riittävällä tasolla.
- Palvelimen sijainti. Viivettä nettisivujen lataukseen pääsee kertymään jos maantieteellinen sijainti palvelimen ja sivustovierailijan välillä on suuri. Mikäli kohderyhmäsi on Suomessa, kannattaa valita kotimainen palvelin. Louhen palvelimet ovat Suomessa ja ovat siten nopeasti tavoitettavissa. Kansainvälisillä markkinoilla toimiville yritykselle tarjoamme CDN-palveluita. CDN (Content Delivery Network) eli sisällönjakeluverkolla on mahdollista saattaa sivuston palvelupisteet maantieteellisesti mahdollisimman lähelle sivustolla vierailijaa. Näin latenssiajat saadaan minimoitua myös sivustoille, joiden on määrä vastata nopeasti ympäri maailman.
- Kuvat. Kotisivujen visuaalisuus on tärkeässä roolissa ja kuvilla sivustolle saadaan persoonallisuutta, näyttävyyttä ja yrityksen brändin mukaista ilmettä. Muista kuitenkin pienentää ja pakata kuvat, jotta ne eivät hidasta sivuston latausnopeutta liikaa. Etenkin kameralla otetut alkuperäisessä koossa olevat valokuvat ovat aivan liian suuria tiedostoja, joten ne kannattaa ehdottomasti pienentää etukäteen. Tiedostomuotojen osalta on hyvä suosia .jpg -vaihtoehtoa, sillä .png -tiedosto vie huomattavasti enemmän tallennustilaa.
- Lisäosat, efektit, videot ja elementit. Kuvien lisäksi erilaisilla videoilla ja elementeillä sivuston ulkoasua on mahdollista muokata vaikka kuinka paljon, mutta ihan kaikkia lisäosia ei kannata ottaa osaksi yrityksen kotisivuja. Jokainen elementti on ladattava erikseen, joten latausnopeus saadaan helposti heikolle tasolle jos sivut on ahdettu täyteen lukuisia ominaisuuksia. Karsiminen kannattaa tehdä konversiot mielessä pitäen: mistä lisäosista ja elementeistä on oikeasti hyötyä sivuilla?
Mitä jos sivustolle iskee kävijäpiikki?
Kävijäpiikki vaikuttaa nettisivujen toimintaan ja latausnopeuteen. Pahimmassa tapauksessa se hidastaa tai jopa kaataa koko sivuston. Esimerkiksi sesongin, kampanjan, tuotelanseerauksen, tarjouksen tai vaikkapa jonkin tapahtuman myötä yrityksen kotisivuille saattaa suunnata kerralla isompi joukko kävijöitä ja liikenne sivuilla on normaalia vilkkaampaa. Koska kyse on usein satunnaisesta tilanteesta, ei pelkästään tämän vuoksi ole välttämättä järkevää hankkia suurempaa ja kalliimpaa palvelinta.
Jos suuret kävijäpiikit ovat satunnaisia, mutta kuitenkin säännöllisiä, on skaalautuva web hosting -palvelu erinomainen valinta vastaamaan kyseiseen haasteeseen. Myös verkkopalvelun liiketoimintakriittisyys, etenkin ruuhka-aikaan, voi olla hankintaperuste Skaalalle.
Louhi Skaala on hosting-alusta, joka kestää suuret ja yllättävät kävijämäärät. Se luo kopioita sivustosta ja jakaa liikenteen näiden kopioiden välillä. Mikä parasta, järjestelmä myös laskee kapasiteettia automaattisesti kävijämäärän muuttuessa pienemmäksi. Tämä luonnollisesti näkyy palvelun hinnassa, sillä turhasta ei tarvitse maksaa. Louhi Skaala tarjoaa ratkaisun myös silloin jos hallussasi on useampi yritys tai muusta syystä monta ylläpidettävää sivustoa. Skaalan avulla voit hallinnoida kaikkia kotisivuja yhden hallintaliittymän kautta.
Nykyisen webhotellin kapasiteetti kannattaa aina tarkistaa jos yrityksesi liiketoiminta kasvaa tai muuttuu. Louhelta saat apua sopivimman vaihtoehdon valintaan, jotta kotisivusi toimivat jatkossakin sujuvasti ja nopeasti.
Tutustu myös muihin ajankohtaisiin kirjoituksiin ja vinkkeihin blogissamme.