Yrityksesi haluaa uudet upeat kotisivut, jotka saavat asiakkaasi juoksemaan luoksesi. Sinulla on jo pää täynnä ideoita ja olet valmis ryhtymään tuumasta toimeen. Ennen kuin pyydät ensimmäisen tarjouksen uusista verkkosivuista, ota pieni paussi ja käy meidän vinkkilista läpi. Uusien nettisivujen teko on usein vaativa urakka, johon on hyvä valmistautua huolella – ja pilkun tarkalla suunnittelulla.
Kysyimme Wannadon markkinointitiimiltä, miten saat uudet kotisivut ilman, että budjetti ja aikataulut paukkuvat. Tässä ammattilaisten muistilista onnistuneeseen nettisivuprojektiin.
Tiedätkö mitä asiakkaasi todella tarvitsevat?
Ensimmäiseksi tulee esittää se kaikkein tärkein kysymys: Kenelle teet sivustoa?
“Sivustoa ei tehdä itselle, hallitukselle eikä kilpailijaa varten. Sitä tehdään asiakkaille. Mieti kuka on se sinun asiakas, mitä se haluaa ostaa ja miksi”, muistuttaa Visual Designer Henna Nurmi.
“Kun sivuja suunnitellaan “itselle” – ei asiakkaille, menee koko homma yleensä päin puuta”, komppaa Marketing Technologist Johanna Ahonen kollegaansa.
Ennen kuin alat suunnittelemaan yhtään mitään, kuuntele asiakkaita. Selvitä, mihin ongelmaan asiakkaasi kaipaava ratkaisua ja mitä he todella haluavat. Tämän jälkeen suunnittele sivustosi asiakkaan tarve edellä siten, että tarjoat avaimia ratkaisuun mahdollisimman vaivattomasti.
Tee tarkka suunnitelma uusista kotisivuista
Kun iso kuva on hahmotettu, päästään yksityiskohtiin. Ja niitä on paljon! Pohdi todella tarkasti, millaisen sivuston haluat ja kirjoita kaikki toiveet ylös. Ilman tarkkoja speksejä, projekti lähtee helposti raiteilta ja budjetti venyy. Toisinaan ostaja pyytää karvalakkimallia, mutta toivoo salaa saavansa premium-mallin.
”Ruksi ylös kaikki, mitä sivustoon voi liittyä: uutiskirjeet, FB-pikseli, Google-jutut, membershipit. Siis ihan kaikki, mitä sivustolla pitäisi olla. Ei kannata olettaa, että ne vain tulevat sinne”, vinkkaa Jonna Ahonen.
Kotisivujen suunnittelun avuksi teimme listan pohdittavia asioita:
- Tee valmiiksi sivusuunnitelma. Jos tilaat kolme sivua, mutta haluat lopuksi kuusi – maksat näistä erikseen.
- Mieti ostopolkua – miten asiakkaat voivat ottaa sinuun yhteyttä tai ostaa yrityksesi tuotteita?
- Haluatko kokonaan uuden graafisen ilmeen vai pientä freesausta nykyiseen visuaaliseen ilmeeseen?
- Haluatko sivustollesi liikkuvia elementtejä, chattibotin, tapahtumakalenterin, somefeedin tai videoita? Kirjaa kaikki elementit ylös.
- Kuka kirjoittaa sisällön sivuille?
- Kuka syöttää sisällön uusille sivuille?
- Haluatko yhdistää sivut mm. uutiskirjeohjelmaasi, CRM-järjestelmään, some-kanaviin, Googlen ohjelmiin?
- Haluatko teknisen toteutuksen, jota on itse helppo muokata myöhemmin?
Ole realistinen budjetin suhteen
Rajaton budjetti on mukava juttu, mutta harvalla yrityksellä on sellaista käytössä. Ole realistinen siitä, mitä omalla budjetillasi saa – Fiatin budjetilla ei osteta Ferraria.
Voit jo valmiiksi miettiä, mistä pystyt joustamaan, jos budjetti ei riitä koko toivelistan täyttämiseen. Jaottele kotisivusi eri ominaisuudet pakollisiksi, toivottavaksi tai kivaksi lisäksi. Osaatko esimerkiksi itse kirjoittaa ja syöttää tekstit sivulle? Riittääkö nykyisen sivun visuaalisen ilmeen freesaus, vai haluatko räjäyttää koko pankin?
Ymmärtämällä paljon nettisivujen tekeminen maksaa, osaat varautua tarvittavalla budjetilla. Vaihtoehtoisesti voit tehdä nettisivut myös kokonaan itse WordPressillä.
Valitse kumppani huolella
Varaa aikaa hyvän kumppanin löytämiseen. Kumppanin ei tarvitse olla Suomen johtavin mainostoimisto, mutta valitse projektiin hyvin työnsä tekevä ammattilainen. Voit etsiä osaavia verkkosivujen tekijöitä Louhen kotisivupalvelusta.
Graafinen suunnittelu, sisällöntuotanto ja koodaus kannattaa kaikki ottaa samalta palveluntarjoajalta – näin koko projektitiimi keskustelee keskenänsä. Mitä enemmän projektissa on irrallisia osia, sitä hankalampaa on kokonaisuuden hallinta.
“Paneudu siihen, keneltä sivuston ostat. Kaikki ei tee hyvää jälkeä. Halpa on yleensä nimenomaan halpa”, muistuttaa Henna Nurmi.
On tärkeää, että kumppani osaa auttaa riippumatta siitä missä elinkaaren vaiheessa projektia tehdään. Luotettava ammattilainen kykenee suosittelemaan tarkoituksenmukaista ratkaisua niin alustan, webhotellin kuin muidenkin työkalujen osalta.
“Alustan tulisi olla yhteensopiva käyttävän julkaisujärjestelmän ja muiden teknologioiden kanssa. Lisäksi on hyvä arvioida sivuston liiketoimintakriittisyyttä sekä kävijämääriä. Näillä tiedoilla kumppani osaa suositella oikeanlaista alustaa”, Mikael Kääriäinen Louhelta lisää.
Älä hätiköi tarjousten kanssa
Mitä tarkempi on tarjouspyyntösi, sitä paremman tarjouksen saat. Lähesty toimistoja tarkan suunnitelmasi kanssa, kerro heille sivustosi kohderyhmä ja tavoite. Henna Nurmi kertoo, miksi tämä on tärkeää:
“Kerran vasta projektin loppupuolella selvisi, että asiakkaan kohderyhmä ovat ikäihmiset. No, osaatte varmaan kuvitella, että tämä kohderyhmä vaikutti todella moneen asiaan, kuten fonttikokoon ja sivuston käytettävyyteen. Jos olisimme tienneet tämä ajoissa, olisimme osanneet suunnitella sivuston enemmän käyttäjiä ajatellen.”
Pyydä kumppanilta perusteellinen tarjous sekä referenssejä. Lue tarjousta ja sopimusta kuin raamattua ja selvitä, mitä siihen todella kuuluu. Varmista myös, että sivuston omistusoikeus siirtyy projektin lopuksi sinulle, etkä ole loppuelämää kiinni samassa kumppanissa.
Äläkä unohda tätä tärkeää tarkennusta: mitä tarjoukseen kuulumaton työ maksaa?
Varaa nettisivuprojektiin reilusti aikaa
Ole ajoissa liikkeellä, Roomaakaan ei rakennettu päivässä. Hyvä nyrkkisääntö on tuplata aika, jonka kuvittelit käyttäväsi nettisivuprojektiin. Tällöin ei tule ikäviä yllätyksiä puolin tai toisin. Suunnittele valitun kumppanin kanssa realistinen aikataulu yhdessä. Selvä suunnitelma ja selkeä kommunikointi auttavat pysymään aikataulussa.
Varaudu jo kotisivujen jatkokehitykseen
Mikään ei ole niin varmaa, kuin kotisivujen jatkokehitys ja päivitys. Verkkosivusto ei ole kerralla valmis paketti, jonka voi unohtaa projektin jälkeen. Sivusto tarvitsee jatkuvaa päivittämistä ja valvontaa, ja sitä tulisi kehittää koko ajan yrityksesi kasvaessa.
Henna Nurmi kehottaakin pohtimaan jatkoa jo valmiiksi:
“Mieti omia resursseja realistisesti. Kaikki sanovat, että päivittävät sivuja itse, mutta käytännössä aika harva niin tekee. Onko itselläsi aikaa, osaamista, intoa ja halua kehittää sivustoasi? Suosittelen ulkoistamaan kaiken sen, mihin ei omat resurssit eivät riitä.”
Jatkokehitykseen onkin hyvä varata budjettia jo heti projektin alussa. Sivuston ylläpidon voi ulkoistaa helposti ja edullisesti esimerkiksi WordPress-sivun ylläpitopalveluun. Ylläpitopalvelulla sivustosi pysyy turvassa vaivattomasti.
Kotisivujen tekoon ei kannata lähteä hosuen. Käy tutustumassa aiheeseen paremmin blogissamme. Kerromme 5 neuvoa sivujen suunnitteluun ja kannattaako kotisivut toteuttaa jopa tee-se-itse -menetelmällä.