Digimarkkinointi

Digimarkkinoinnin saralla tapahtuu jatkuvasti muutoksia, ja tietoturvaan ja käyttäjien turvalliseen asiointiin verkossa liittyvät päivitykset ovat keskeinen osa alan kehitystä. Markkinointidatan keruuta ja käyttöä rajoittaa lainsäädäntö, kuten GDPR. Toimithan digimarkkinoinnissa asetusten ja alustojen ohjeiden mukaisesti? 

Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme muutamia ajankohtaisia säännöksiä, kuten Google Consent Mode ja DMARC-muutoksia, jotka vaikuttavat digimarkkinoinnin toteutuksiin nyt ja jatkossa. Seuraavat kolme asiaa ovat ajankohtaisia digimarkkinointia tekeville yrityksille juuri nyt. 

1. Verkkosivustot ja Google Consent Mode v2 

Google Consent Mode on asetus, joka koskee erityisesti Googlen palveluita käyttäviä verkkosivustoja. Suostumuskäytäntöjen tiukentuminen on osa yleistä yksityisyydensuojan parantamista. Google Consent Mode v2 tuo päivityksiä suostumuskäytäntöihin, ja sen käyttö tulee pakolliseksi maaliskuussa 2024 kaikille, jotka käyttävät Googlen työkaluja kuten Google Analyticsia tai Google Adsia.

Konkreettiset toimenpiteet:

  • Tarkista, että verkkosivustollasi on käytössä Googlen hyväksymä Consent Management Platform (CMP) eli evästeiden hallintajärjestelmä. .
  • Seuraa Googlen ohjeita CMP:n asentamiseen ja varmista, että se täyttää uudet vaatimukset.

2. DMARC-käytön vaatimusten vaikutus sähköpostiviestien toimitettavuuteen

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) on keskeinen osa sähköpostin todentamista, ja sen tiukentuminen on Googlen vastaus sähköpostihuijausten lisääntymiseen. 

DMARC varmistaa, että sähköpostijärjestelmät luottavat verkkotunnuksestasi lähetettyihin viesteihin. DMARC:n käyttäminen SPF:n ja DKIM:n kanssa antaa organisaatioille paremman suojan huijauksia ja tietojenkalasteluita vastaan. DMARC auttaa vastaanottavia sähköpostijärjestelmiä päättämään, mitä tehdä verkkotunnuksesi sähköpostiviesteille, jotka eivät läpäise SPF- ja/tai DKIM-tarkastuksia.

Vuoden 2024 alusta alkaen DMARC-vaatimukset tiukentuvat, mikä tarkoittaa, että etenkin paljon viestejä päivässä lähettävien (yli 5000) sähköpostimarkkinoijien on päivitettävä käytäntöjään varmistaakseen viestien perillemeno – eikä päätyminen roskapostiksi ja pahimmillaan koko lähettävän sähköpostidomainin määrittämistä haitalliseksi. 

Konkreettiset toimenpiteet:

  • Tarkista nykyinen DMARC-käytäntösi ja päivitä se uusien vaatimusten mukaiseksi helmikuun 2024 aikana
  • Testaa, että muutokset toimivat oikein. Näin vähennät viestiesi riskiä tulla merkityksi roskapostiksi 

Lisätietoa DMARC raportoinnista ja ohjeistusta tarvittavien muutosten tekemiseen saat suomenkielisistä tukiohjeistamme. Louhen asiakkaana voit myös tehdä tukipyynnön ja autamme yritystäsi asian kuntoonsaattamisessa.


3. Verkkosivustot ja kolmannen osapuolen evästeiden häviäminen

Google on ilmoittanut, että sen Chrome-selain poistaa kolmannen osapuolen evästeiden käytön tämän vuoden loppupuolella. Chrome ei ole asialla ensimmäinen, sillä Firefox ja Safari poistivat kolmannen osapuolen evästeet jo vuonna 2013. Mutta Chrome on selaimista kaikista käytetyin, ja se vastaa yli puolesta maailmanlaajuisesta verkkoliikenteestä. Siksi muutos on oleellinen. 

Toistaiseksi Google suunnittelee vain kolmannen osapuolen evästeen poistamista selaimistaan. Ensimmäisen osapuolen evästeet, jotka seuraavat perustietoja omien verkkosivustosi kävijöistä, ovat kuitenkin edelleen turvassa. Käydään vielä nopeasti läpi ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeiden ero.

Ensimmäisen osapuolen eväste

Ensimmäisen osapuolen eväste on koodi, joka tallennetaan oletuksena verkkosivustosi kävijän laitteelle, kun he vierailevat sivustollasi. Ensimmäisen osapuolen evästeen avulla voit saada tietoa siitä, mitä käyttäjä teki verkkosivustollasi, kuinka usein hän vieraili sivullasi, ja saada muita perustason analyysejä, jotka voivat auttaa sinua kehittämään toimintaasi. Et kuitenkaan voi nähdä tietoja vierailijoidesi käyttäytymisestä muilla verkkosivustoilla, jotka eivät liity omaan verkkotunnukseesi.

Esimerkkinä ensimmäisen osapuolen evästeistä ovat verkkosivujen analytiikkatyökalut, esimerkiksi Google Analytics.

Kolmannen osapuolen evästeet

Kolmannen osapuolen eväste tallentaa tietoa käyttäjän toiminnasta useilla eri verkkosivustoilla. Kun asiakkaasi vierailee sivustollasi, kolmannen osapuolen eväste seuraa tätä tietoa ja lähettää sen kolmannelle osapuolelle, joka loi evästeen. Kolmannen osapuolen eväste mahdollistaa muun muassa kohdennetun mainonnan. Esimerkkinä tästä on seuraava kaikille tuttu tapahtumasarja:

Tutkit sivulla A uutta puhelinta. Myöhemmin menet toiselle, eri yrityksen sivustolle ja näet mainoksen täsmälleen samasta tuotteesta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita loppua kaikelle uudellenmarkkinoinnille. Muun muassa Meta-pikselin kanssa voi käyttää nykyään sekä ensimmäisen että kolmannen osapuolen evästeitä. Jatkossa tekoäly tulee olemaan yhä tärkeämmässä roolissa mainonnan kohdentamisessa. Tekoäly tunnistaa trendejä, ennustaa verkkokäyttäytymistä ja osaa kohdentaa mainontaa yhä paremmin.

Konkreettiset toimenpiteet:

  • Tarkista Meta-pikselisi asetuksista, että käytät ensimmäisen osapuolen eväitä
  • Harkitse palvelinpohjaista seurantaa, mikäli teet paljon markkinointia sosiaalisen median kanavissa

Digimarkkinointidatan tulevaisuus 

Kaikkien verkossa markkinointia tekevien on huomioitava, että digimarkkinointidatan tulevaisuus on voimakkaasti sidoksissa tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan, erityisesti GDPR-säädösten valossa. GDPR (General Data Protection Regulation) ja vastaavat säädökset ovat asettaneet tiukkoja vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle ja suojaamiselle. Organisaatioiden on entistä tärkeämpää panostaa tietoturvaan, varmistaa suostumuksen saaminen selkeällä tavalla ja noudattaa tietosuoja-asetuksia.

On todennäköistä, että säännökset ja tarkennukset lisääntyvät lainsäädännön ja alustojen kehittyessä vastaamaan yhä paremmin digitaalisen maailman haasteisiin. Käyttäjien tietoisuus yksityisyydestä ja oikeudesta omiin tietoihin on kasvanut. Tämä edellyttää digimarkkinointia tekeviltä yrityksiltä avoimuutta ja läpinäkyvyyttä siitä, miten he keräävät, käsittelevät ja säilyttävät käyttäjätietoja. Henkilökohtaisen datan suojaaminen ja sen asianmukainen käsittely muodostavatkin tänä päivänä keskeisen osan digimarkkinoinnin strategiaa.

Kokonaisuudessaan tämän päivän ja tulevaisuuden digimarkkinoinnin dataa leimaa tasapaino henkilökohtaisen tiedon suojan ja markkinoinnin tehokkuuden välillä. Dataan perustuvassa markkinoinnissa on aukkoja, kun käyttäjät eivät hyväksy toimiensa seurantaa verkossa. Ratkaisujakin on. Esimerkiksi Palvelinpohjainen seuranta (server-side tagging) tarjoaa ratkaisun markkinointidatan laadun parantamiseen ilman perinteisiä evästeitä. 

Konkreettiset toimenpiteet:

  • Tutustu sinua koskeviin säädöksiin ja ohjeisiin
  • Varmista, että markkinointisi on suostumuksen mukaista ja noudattaa tietosuojakäytäntöjä.
  • Harkitse uusia ratkaisuja tarpeen mukaan

Muuttuvassa ajassa digimarkkinoijien on pysyttävä ajan tasalla alan parhaista käytännöistä ja sopeuduttava nopeasti muuttuviin säännöksiin ja käyttäjien vaatimuksiin. 

Mikäli kaipaat apua Google Consent moden, DMARCin tai muiden ajankohtaisten digimarkkinoinnin kysymysten kanssa, voimme suositella ekosysteemiimme kuuluvan WannadoMarketing Oy:n digimarkkinoinnin asiantuntijoiden palveluita. Myös WannadoMarketing kirjoitti näistä teemoista hiljattain blogiinsa ja tarjoaa auditointipaketteja käytänteiden päivittämiseksi.