Uutiskirjeellä voit tuoda lisäarvoa jakamalla hyödyllistä sisältöä kirjeen tilaajille ja samalla sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita yritykseesi. Sen avulla voit tiedottaa ajankohtaisista asioista, lisätä yrityksesi myyntiä ja kerätä arvokasta dataa markkinoinnin kehittämistä ajatellen. Ajan, budjetin tai osaamisen puute voivat kuitenkin olla syynä sille, miksi uutiskirjettä ei oteta osaksi digitaalisten markkinointikanavien joukkoa tai sen toteuttaminen tapahtuu “sitten kun ehtii” -aikataululla, eli aivan liian harvoin. 

Tästä kirjoituksesta löydät vinkkejä uutiskirjeen perustamiseen – miksi, miten ja millä kustannuksella se tehdään?

Miksi yrityksellä kannattaa olla uutiskirje?

Kaikki ihmiset eivät käytä sosiaalista mediaa, mutta lähes jokaiselta löytyy sähköpostiosoite. Uutiskirjeen voi siis tilata melkein kuka tahansa. Näin ollen markkinointikanavana uutiskirje on vielä tänäkin päivänä varsin otollinen. Tässä muutama esimerkki miksi sähköpostimarkkinointi kannattaa:

  • Sen avulla voit tuoda asiakkaillesi lisäarvoa jakamalla hyödyllistä ja opettavaista sisältöä suoraan heidän sähköposteihin
  • Saat pidettyä asiakkaasi ajan tasalla tulevista tarjouksista, kampanjoista, tapahtumista, aukioloajoista ja yhteystietojen muuttumisesta
  • Voit sitouttaa asiakkaita palkitsemalla heitä esimerkiksi alennuskoodilla – pyydä vaikkapa palautetta yrityksestäsi tai tuotearvostelu ja lähetä tarjous palautteen antajille
  • Voit edistää myyntiä lähettämällä henkilökohtaisella viestillä tietoa tuotteesta/palvelusta
  • Linkittämällä kalenterisi tai yhteydenottolomakkeen kirjeeseen voit lisätä yhteydenottojen ja tapaamisten määrää
  • Saat arvokasta dataa, jonka pohjalta voit kehittää yritystäsi 
  • Voit lisätä liikennettä myös muihin markkinointikanaviin, kuten sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuille

Uutiskirjeen (tai minkään muunkaan) markkinointikanavan ei pitäisi toimia yksittäisenä erillisenä osana muusta markkinoinnista, vaan kaikkien kanavien tulisi tukea toisiaan ja muodostaa yhtenäinen kokonaisuus. Kun huomioit sisältöjen suunnittelussa jokaisen markkinointikanavan, voit hyödyntää samoja sisältöjä eri muodossa, eikä jokaisen kanavan kohdalla tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Ekologisuus on siis varsin kelpo termi myös sisällöntuotannossa. 

Mikä on hyvä ohjelma uutiskirjeelle ja mitä se maksaa?

Sähköpostimarkkinointiin suunniteltuja ohjelmia on useita, mutta esimerkkeinä mainittakoon MailChimp, Active Campaign, Pipedrive Campaigns ja Hubspot. Se mikä sopii juuri sinun yrityksetllesi, riippuu yrityksesi tavoitteista, budjetista ja nykytilasta. 

Monet palveluntarjoajat mahdollistavat täysin ilmaisen sähköpostimarkkinoinnin, mutta tähän liittyy usein vähintäänkin sellainen rajoite, ettei uutiskirjeen tilaajia voi olla kuin tietty määrä (esimerkiksi 500 kontaktia). Rajoituksia saattaa olla myös automaatioiden osalta. Mitä maksullinen versio sitten oikein maksaa? Hintahaarukka pyörii noin 11-300 €/kk välillä, eli hyvin pienelläkin sijoituksella saat lisää mahdollisuuksia automaatioiden osalta ja suurempia listoja käyttöösi. Voit kuitenkin varsin hyvin aloittaa ilmaisella versiolla ja päivittää maksulliseen jäsenyyteen myöhemmin, kun olet päässyt vauhtiin sähköpostimarkkinoinnissa. 

Mikäli sinulle riittää, että saat lähetettyä asiakkaille mahdollisimman helposti sähköpostiviestin siistillä pohjalla, mutta et kaipaa raporttia uutiskirjeen tuloksista tai mahdollisuutta luoda erilaisia listoja ja automaatioita, kannattaa tutustua Gmailin monilähetystilaan. Monilähetystilan avulla voit lähettää sähköpostiviestin korkeintaan 1500 henkilölle. Viestin ulkoasun voit muokata vastaamaan yrityksesi visuaalista ilmettä – toki ihan yhtä monipuolisia mahdollisuuksia ei ole mitä uutiskirjeelle tarkoitetut ohjelmat tarjoavat. 

Monilähetyksen saat käyttöösi, kun aloitat kirjoittamaan uutta sähköpostiviestiä Gmailissa ja valitset tämän jälkeen luonnoksen alareunasta kahden kirjekuoren kuvan. Heti vierestä vasemmalta löytyy myös painike asettelulle, jolla saat valittua haluamasi pohjan:

Asettelun värit voit muuttaa vastaamaan yrityksesi brändiä. Lisäämällä kuvia tai esimerkiksi yrityksesi logon saat viestin ulkoasusta varsin persoonallisen ja siistin. Monilähetystila on siis oiva valinta, jos et kaipaa muita ominaisuuksia kuin helpon tavan lähettää sähköpostiviesti siistillä ulkoasulla mahdollisimman monelle asiakkaalle samaan aikaan. On kuitenkin hyvä huomioida, ettei monilähetyksestä saa raporttia. Sen avulla voit toki tehdä ohjauksia konversioihin (esimerkiksi kehotat asiakasta siirtymään verkkokauppaan), mutta et saa raporttia siitä kuinka moni on toteuttanut halutun toimenpiteen. 

Yhteenvetona todettakoon, että sopivin ohjelma sähköpostimarkkinointiin riippuu täysin yrityksesi tavoitteista ja omista kiinnostuksen kohteistasi. Valintojen viidakossa positiivista on kuitenkin se, että oppiessasi käyttämään yhtä sähköpostijärjestelmää, opit lähes varmasti minkä tahansa muunkin. Käyttöperiaate on hyvin samanlainen ohjelmasta riippumatta. 

Minkälaista sisältöä uutiskirjeeseen kannattaa tuottaa ja kuinka usein?

Olemme nyt käyneet läpi miksi uutiskirjeen tekeminen kannattaa, millä ohjelmalla sen voi toteuttaa ja minkälaisella budjetilla se onnistuu. Enää on jäljellä viimeisin, muttei vähäisin, vaan ehkä jopa se tärkein: sisältö. 

Mainitsimme jo ylempänä, että markkinointikanavissa kannattaa hyödyntää samoja sisältöjä, eli jokaisen kanavan kohdalla ei tarvitse onnistua luomaan jotain uutta ja upeaa. Kannattaa kuitenkin etukäteen miettiä, millä teemalla haluat kirjeen toteuttaa. Onko kirje raportoiva, käytännönläheinen, blogi-painotteinen, visuaalinen, sesonkiaikaa mukaileva, tuotekatalogin omainen tai ehkä vähän kaikkea tätä? Suunnittelua helpottaa se, kun mietit ensin kenelle teet uutiskirjeen. Kuka on se ostajapersoona, jolle haluat uutiskirjeessä viestiä? 

Kun tiedät kenelle kirje lähetetään ja aiheiden teema on selvillä, kannattaa sisällön osalta muistaa myös seuraavat asiat:

  • Otsikko on tärkein! Uutiskirjeen otsikko näkyy asiakkaan sähköpostilaatikossa heti ensimmäisenä. Sen ainoa tehtävä on saada asiakas avaamaan viesti, joten se kannattaa pitää lyhyenä, ytimekkäänä ja huomiota herättävänä. 
  • Uutiskirje kannattaa pitää tiiviinä, esimerkiksi 2-4 kpl eri aiheita on varsin riittävä määrä. Loppuun voi vielä lisätä muutaman “toisarvoisen” sisällön tai vaikkapa maininnan jostakin tuotteesta/palvelusta. 
  • Muista ohjata haluttuun toimenpiteeseen ja lisää mukaan painikkeita verkkokauppaan, yhteydenottolomakkeeseen tai esimerkiksi blogitekstiin. 
  • Lisää kirjeeseen mukaan yrityksesi sosiaalisen median painikkeet sekä linkki verkkosivuille. Muista myös aukioloajat ja yhteystiedot.
  • Tarkista ennen lähetystä, että viestin ulkoasu on kunnossa myös mobiiliversion osalta. Ylempänä mainittu Gmailin monilähetys asettelee sisällön automaattisesti mobiiliversioon sopivaksi, mutta joidenkin ohjelmien kohdalla sisältöä voi joutua viilaamaan, jotta se näyttää myös puhelimen ruudulla hyvältä. Siksi mobiilissa näkyvä viesti kannattaa aina ennen lähetystä tarkistaa vielä erikseen. 

Julkaisimme aiemmin blogikirjoituksen, jossa kerroimme vinkkejä SEO-ystävällisen sisällön tuottamisesta yrityksen kotisivuille. Kyseistä kirjoitusta voit hyödyntää myös uutiskirjeen sisältöön. 

Se, miten usein kirje kannattaa lähettää, riippuu hyvin pitkälti yrityksen liiketoiminnasta, mutta ennen kaikkea siitä kuinka usein uutta ja mielenkiintoista sisältöä pystyt tarjoamaan. Jotkut lähettävät kirjeen pari kertaa vuodessa, toiset kerran kuukaudessa ja joiltakin yrityksiltä kirje kilahtaa sähköpostiin joka viikko. Jos sisältö ei nappaa, voit olla varma siitä, että asiakas poistuu tilaajien listalta. Toisaalta, vaikka sisältö olisi kuinka mielenkiintoista, voi olla, että liian usein saapuva kirje käy silti ärsyttämään vastaanottajaa – sähköpostin määrä kun tänä päivänä on lähtökohtaisesti melko suuri. 

Liian tarkkoja raameja ei kannata luoda, varsinkaan heti alkuun. Jos joka kuukausi lähetettävä kirje ahdistaa, älä lupaa esimerkiksi yrityksesi verkkosivuilla, että kirjeen saa kuukausittain. Sen sijaan lähetä se ensimmäinen uutiskirje ja aloita siitä. Tärkeintä on, että aloitat! 

Jos haluat vastaavat vinkit jatkossa suoraan sähköpostiisi, tilaa Louhen uutiskirje alta: