Kotisivut toimivat usein ensimmäisenä kontaktipisteenä yrityksen ja sen potentiaalisten asiakkaiden välillä. Sivustollaan yritys pystyy tarjoamaan näkymän toimintaansa, viestimään asiakkaille ja sidosryhmille, myymään palveluita tai pyörittämään verkkokauppaa, luomaan työnantajamielikuvaa, houkuttelemaan ja ohjaamaan työnhakijoita sekä näyttämään brändinsä juuri haluamassaan valossa. Kysyimme Louhi PRO -digitoimistokumppaneiltamme ja muilta verkostomme tahoilta:
- Mitä yrityksen tulee huomioida laadukkaan sivuston toteutuksen, ylläpidon ja kehityksen suhteen?
- Mitä osaamista ja näkemystä asiakas olettaa saavansa mainostoimistolta verkkosivuihin liittyen?
- Millaisena he näkevät kotisivujen roolin nyt ja tulevaisuudessa suhteessa muihin digikanaviin?
Tässä blogitekstissä jaamme esiin nousseita huomioita sivustoprojektien kokeneilta kumppaneilta.
Laadukkaan sivuston elementit – mitä huomioida, että sivu palvelee niin tänä päivänä kuin tulevaisuudessa
Laadukkaan ja tarvetta vastaavan sivuston suunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota sivuston toiminnallisuuksiin, käytettävyyteen ja asiakaspolkuun sivulla. On hyvä pitää joka askeleella mielessä ketä ja miten sivuston on tarkoitus palvella. Sivuston tulee olla visuaalisesti houkutteleva, helppokäyttöinen ja responsiivinen eri laitteilla selattaessa. Lisäksi sivuston on tarjottava käyttäjilleen arvoa, olipa kyseessä sitten hyvin löydettävä informatiivinen sisältö, helppo ostoprosessi tai sujuvat interaktiiviset toiminnot.
Sivuston käyttötarpeen ymmärrys ohjaa suunnittelua ja järkeviä ratkaisuja sivustolla. Louhi Pro -kumppani, Mainostoimisto Luman toimitusjohtaja Hannu Rantakallio summasi hyvin: “Kun verkkosivustoa lähdetään toteuttamaan, niin on tärkeä huomioida heti suunnitteluvaiheessa sivuston rooli ja käyttötarkoitus osana liiketoimintaa. Ollaanko tekemässä käyntikortti nettiin yhteystietoineen vai tuleeko sivusto olemaan keskeinen osa toimintaa vai kenties jotain siltä väliltä? Tämä vaikuttaa niin sivuston laajuuteen kuin hosting-tarpeeseen.”
Kun tarve ymmärretään alusta asti, pysyy sivusto selkeänä ja myös helposti hallinnoitavana ja päivitettävänä kokonaisuutena. Nettikari Oy:n Kari Koski nosti esiin tämän tärkeän näkökulman: “Jos sivusto toimii vain käyntikorttina tai se ole myyntiin suoraan kohdennettu (kuten esim verkkokauppa), niin toki toteutuksen tulee aina olla selkeä ja tiedon ajantasaista. Eli ei tule lisätä toimintoja, joita ei päivitetä tai jotka tekevät sivuista liian hankalat käyttää tai joiden takia tiedon löytäminen on hankalaa.”
Ylläpidon osalta on tärkeää pitää sivusto ajantasaisena ja turvallisena. Sisällön päivittäminen ja säännöllinen analytiikan seuranta auttavat varmistamaan, että sivusto palvelee käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Kehityksen osalta yrityksen on oltava valmis jatkuvasti parantamaan sivustoaan vastaamaan muuttuvia käyttäjien tarpeita ja teknologian kehitystä.
Mainostoimiston rooli sivustojen toteuttajana ja ylläpitäjänä
Onneksi kehityksen aallonharjalla ei tarvitse pysyä yksin – niin sivun suunnittelun, rakennuksen kuin ylläpidon voi ulkoistaa kumppanille, joka pitää huolen myös tarvittavista päivityksistä. Louhi Pro -kumppanimme pystyvät hallinnoimaan itse sivustojen lisäksi asiakkaiden sivustojen webhotelleja, jolloin sivuston webhostingiin saa tarvittaessa muutoksia nopeastikin, mikäli kapasiteetin tarve kasvaa tai sivuilla on esimerkiksi kampanjakohtainen kävijäpiikki.
Uuden sivuston suunnittelu on laaja kokonaisuus, jonka toteutukseen tarvitaan asiantuntijoita eri osa-alueilta. “Verkkosivusto on tosi monimutkainen kokonaisuus. Ainakin uutta sivustoa hankkiessa ottaisin huomioon, että sivuston rakentaminen vaatii monenlaisia osaajia. Hakukonepuoli (SEO), ulkoasu, tekninen toteutus, analytiikka… Näiden kaikkien huomioiminen projektissa on tärkeää parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi”, Digiteam Oy:n perustajajäsen Harri Kivi kertoi haastattelussamme ja jatkoi: “Toivon, että asiakkaat osaavat vaatia nykypäivänä enemmän ja ymmärtävät kokonaisuuden päälle. Kotisivut eivät ole pelkästään ulkoasusta ja tekstin pätkistä koostuva kanava. Se on paljon enemmän ja sen vuoksi kokonaisuuden ymmärtäminen, osaaminen ja hallinnointi ovat olennaisia asioita ja näitä asiakkaan pitää osata myös vaatia tänä päivänä.”
Asiakas voi odottaa mainostoimistokumppanilta kokonaisvaltaista osaamista niin suunnitteluprosessin tueksi kuin sivuston toteuttajana. Ja kaikkea ei tarvitse osata edes pyytää – kun sivustot tehdään asiakaslähtöisesti ja kehitys mielessä pitäen, pystyy kokenut ammattilainen myös ehdottamaan tarvittavia toimia. “Asiakas ei ole alan ammattilainen, joten meidän tulee osata tarjota ja näyttää asiakkaalle, mitkä ratkaisut ovat järkeviä ja myös perustella ne”, Kajahdus Oy:n toimitusjohtaja Roy Gonzalez totesi.
Nettisivut säilyttävät asemansa yrityksen verkkoliiketoiminnan keskuksena
Markkinoinnin ja viestinnän saralla tulee jatkuvasti uusia kanavia ja uudet digikanavat avaavatkin mahdollisia uudenlaiselle näkyvyydelle. Vaikka digikanavat monipuolistuvat jatkuvasti, ovat kotisivut edelleen keskeinen ja välttämätön osa yrityksen digitaalista läsnäoloa. Tästä olivat yhtä mieltä kaikki haastattelemamme mainostoimistokumppanit. Impact Agency Fabrik Oy:n Perttu Kouvalainen summaa sivustojen olevan “Koko verkossa tapahtuvan liiketoiminnan keskus ja tärkein informaation lähde.”
Voisi jopa ajatella, että sivustojen merkitys vain korostuu digitalisaation edetessä. Tulevaisuuden skenaarioissa sivustoista voi tulla yhä interaktiivisempia ja personoitavampia ja ne todennäköisesti integroituvat tulevaisuudessa yhä paremmin muiden digitaalisten kanavien kanssa.
Mainostoimisto Luman Hannu Rantakallio nosti haastattelussa tärkeän pointin oman kanavan omistajuuden tärkeydestä “Mediakentän pirstaloituessa myös oman median merkitys yritysviestinnässä korostuu. Tietosuoja-aspekti sekä poliittiset jännitteet luovat myös epävarmuutta eri digialustojen käyttöön liittyen, jolloin omistajuus alustasta korostuu.” Vaikka yritys on monessa digikanavassa, on laadukas sivusto kuitenkin se kanava, johon pystyy eniten itse vaikuttamaan ja pitämään langat niin viestinnän, brändin kuin tietoturvan osalta visusti omissa (tai osaavan kumppanin) käsissä.
Lue lisää Louhi Pro kumppanuudesta mainos- ja digitoimistolle ja siitä miten palvella asiakkaita paremmin tarjoamalla myös webhosting-palvelut osana sivustoprojekteja.
Kiinnostaako PRO-kumppanuus webhosting-palveluidemme jälleenmyyjänä? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!