Aiemmissa kirjoituksissa olemme käsitelleet paljon kotisivujen suunnitteluun, tekniseen toteutukseen ja esimerkiksi julkaisualustaan liittyviä aiheita. Näiden lisäksi yksi iso avain toimiviin ja helposti löydettäviin kotisivuihin on hakukoneystävällinen sisältö. Huomioimalla SEO:n (Search Engine Optimization) niin verkkosivujesi palvelukuvauksissa, blogikirjoituksissa kuin yrityksen esittelyssä, varmistat paremman näkyvyyden sivuillesi. Kun sisältö on kohderyhmällesi hyödyllistä ja heidän suosimia hakusanoja on ripoteltu riittävästi mukaan tekstiin, saat nostettua kotisivujesi sijoitusta hakukoneissa. 

Mitä SEO-ystävällinen sisältö loppujen lopuksi vaatii ja onko yrittäjällä aikaa tuottaa sitä aktiivisesti itse? Käymme tässä kirjoituksessa läpi minkälaista on hakukoneystävällinen sisältö, kuinka usein sitä kannattaa tehdä ja miten.

Kotisivun sisältöä tehdään asiakkaalle – Googlea unohtamatta

Hakukoneystävällinen sisältö miellyttää niin Googlea (tai muuta hakukonetta) kuin yrityksesi kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sisällöissä on otettava huomioon hakukoneen kriteerit ja potentiaalisen asiakkaan ongelmat, joihin hän etsii ratkaisuja – ennen kaikkea on pohdittava millä hakusanoilla näitä vastauksia haasteisiin etsitään. Vaikka kumpikin pointti tulee huomioida, kannattaa sisältöjä tehdä ensisijaisesti asiakas ja kohderyhmä edellä. Asiakkaita kiinnostava ja käyttäjäystävällinen sisältö on SEO-ystävällistä sisältöä parhaimmillaan. 

Kaukana ovat päivät, kun teksti pyrittiin täyttämään yhdellä hakusanalla sen sijaan, että kohderyhmän mielenkiinto olisi ollut sisällön suhteen ykkösprioriteettina. Google päivittää aika ajoin hakukoneen algoritmeja. Viimeisimmän päivityksen myötä hakukone arvottaa sivua entistäkin enemmän sen lukijoilleen tuottaman hyödyn mukaan. Siksi oikoteitä SEO-onneen ei ole, vaan asiantunteva ja luotettava sisältö on ensimmäinen edellytys sivun menestykseen.

Relevanttien aiheiden miettimiseen on siis toden teolla otettava oma aikansa ja ajateltava sisältöjä asiakkaan näkökulmasta, eikä siitä lähtökohdasta mistä itse haluaisi kirjoittaa.

Pohdi ainakin seuraavia kysymyksiä:

  • Millaisiin ongelmiin kohderyhmäsi etsii ratkaisua hakukoneen avulla? 
  • Minkälainen sisältö on heille hyödyllistä ja saisi heidät viettämään mahdollisimman paljon aikaa yrityksesi kotisivuilla? 

Kun osaat vastata näihin kysymyksiin, on sinulla jo hyvät työkalut SEO-ystävällisen sisällön tuottamiseen. 

Hakukoneystävällinen sisältö kannattaa ottaa mukaan koko sivustoon. Palvelu- ja tuotekuvaukset, yrityksen esittely, blogitekstit, artikkelit ja kaikki alasivut on hyvä rakentaa SEO mielessä, jotta nettisivujen sijoitus olisi hakukoneissa mahdollisimman korkea. Ajan kuluessa, asioiden muuttuessa ja tietojen päivittyessä tulisi sisällön pysyä matkassa mukana. Se, mikä oli relevanttia vuosi sitten ei välttämättä enää tänään toimi. 

Visuaaliset elementit tukevat hakukoneystävällisyyttä 

Hakukoneystävällinen sisältö ei ole pelkästään tekstiä. Lisäämällä mukaan visuaalisia elementtejä, kuten kuvia ja videoita tai vaikkapa taulukoita, on sisältö mielenkiintoisempaa ja helpommin luettavissa. Näin saat vierailijan viihtymään sivujen parissa pidempään. Hakukoneiden tavoitteena on tarjota käyttäjilleen mahdollisimman osuvaa ja tarpeita vastaavaa sisältöä. Mitä enemmän aikaa vietetään sivuilla, sen hyödyllisemmäksi myös hakukoneet tulkitsevat yrityksesi kotisivut ja täten sijoitus hakutuloksissa nousee. 

Jos sivu on täynnä pelkkää tekstiä, on mahdollista ja jopa todennäköistä, ettei kotisivuilla vieraileva henkilö jaksa lukea sisältöä, vaikka se olisi laadukasta ja hyödyllistä. Tämän vuoksi visuaalisuus kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon, kun tavoitteena on luoda hakukoneystävällistä sisältöä.

Muistathan myös käyttää sisäisiä linkityksiä eli ohjata tekstissä tuotesivulle, toiseen blogikirjoitukseen tai muulle alasivulle, johon tekstissä viitataan tai joka sopii sisältöön. Näin kuljetat lukijaa tutustumaan aiheeseen paremmin, ja samalla hän viettää sivustolla jälleen enemmän aikaa. 

Kotisivujen päivittäminen nostaa hakukoneiden luottamusta

Ylempänä jo mainitsimme, että kotisivujen sisältöjä tulisi päivittää aina, kun tieto ei ole enää ajankohtaista tai paikkansa pitävää. Pyörää ei toki tarvitse keksiä uudelleen, jos mikään yrityksesi toimialaan liittyvä ei kuukausittaisella tasolla merkittävästi muutu. Sisällöntuotantoa ei silti kannata laittaa jäihin odottamaan. Hakukoneet nostavat korkeammalle niitä sivustoja, joita aktiivisesti päivitetään ja tämän vuoksi on tärkeää, että sivustolle tuotetaan säännöllisesti uutta sisältöä. 

Mikäli kokonaan uusia aiheita ei tahdo syntyä, voit aina hyödyntää jo olemassa olevia sisältöjä. Vanhat (toimivaksi todetut) sisällöt voi kirjoittaa uudelleen toisesta näkökulmasta tai ne voi julkaista eri muodossa: jos olet aiemmin kirjoittanut artikkelin jonkun tuotteen ominaisuuksista, voisiko seuraava sisältö olla blogiteksti, jossa asiakkaasi jakaa käyttökokemuksiaan kyseisestä tuotteesta? Onnistuisiko vanhan tekstin muuttaminen vaikkapa videoksi? Vanhan blogitekstin voi myös julkaista uudelleen, kun sitä vain päivittää ja lisää mukaan uutta tietoa. Muut tärkeät vinkit kotisivujen ylläpitoon ja päivittämiseen löydät aiemmasta blogikirjoituksesta.

Sisältöjen kierrättäminen toimii loistavasti myös yrityksesi muissa markkinointikanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeessä. 

Kenellä on oikeasti aikaa tehdä yrityksen sisältöjä itse?

Tähän asti lukemasi jälkeen saatat pohtia millä ajalla SEO-ystävällistä sisältöä oikein ehtii tuottamaan. Todellisuudessa harva yrittäjä tekee sisältöjä itse, sillä se on helposti kokopäivätyötä – markkinointikanavien määrästä, yrityksen koosta ja sisältöjen laajuudesta riippuen voidaan puhua myös useamman henkilön täysipäiväisestä työllistämisestä. Sisällöntuotannon todellinen pullonkaula onkin yleensä se, että yrittäjällä itsellään on todella paljon ideoita ja visioita mistä aiheista sisältöä pitäisi tuottaa, mutta käytännön toteuttamiselle ei vain yksinkertaisesti riitä aikaa. 

Sisällöntuotantoon löytyy apua niin freelancer-tasolla kuin markkinointitoimistojen puolelta. Ulkoistamista ei kannata pelätä, sillä usein sisältöä tehdään tiiviissä yhteistyössä markkinoinnin ammattilaisen kanssa. Yhteistyön malli voi olla esimerkiksi se, että ideat ja visiot yrityksesi sisältöihin tulevat suoraan sinulta, mutta markkinoinnin tekijä tuottaa varsinaiset tekstit, etsii sopivat kuvat ja lopulta hyväksyttää sisällön kauttasi ennen kotisivuille julkaisua.  

Yhteistyömahdollisuuksia on varmasti yhtä monta kuin on markkinoinnin ammattilaisia ja tärkeimpänä pointtina haluammekin nostaa sen, ettei ole lainkaan epätavallista jos sisältöjä ei ehdi tekemään itse. Panostamalla sisältöjen laatuun ammattilaisen avulla, varmistut hakukoneystävällisen sisällön tuotannosta. Kun SEO on oikeasti kunnossa, on sisällöistä suurempi hyöty myös esimerkiksi Google Adsin ja muun maksetun mainonnan osalta. 

Hakukoneystävälliseen sisältöön panostaminen on hyvä sijoitus

Arjen keskellä puurtaessa aktiivinen ja laadukas sisällöntuotanto on varmasti yksi yleisimmistä asioista, joka yrityksessä jätetään tauolle ajanpuutteen vuoksi, mikäli sisällöntuotantoa ei delegoida ulkopuoliselle ammattilaiselle. SEO on todella laaja aihe, jota ei voi yhdellä istunnolla sisäistää täysin, vaan sen jatkuvasti kehittyessä aikaa täytyisi löytyä myös päivittyneen tiedon opiskeluun. Eikä pidä unohtaa oman kohderyhmän ja heidän tarpeidensa perässä pysymistä. 

Jos hakukoneoptimointi tuottaa päänvaivaa, ei kannata huolestua. Jokainen yritys pääsee varmasti alkuun sisältöjen osalta jo siltä pohjalta, että keskitytään luomaan omalle kohderyhmälle hyödyllistä sisältöä. Liiketoiminnan kehittyessä ja yrityksen kasvaessa panostaminen SEO-puoleen, joko omatoimisesti tai ulkopuolisen ammattilaisen avulla, on kuitenkin erinomainen sijoitus, jolla pidät yrityksesi kotisivut elossa ja löydettävissä. Jotta yrityksesi palveluita ja tuotteita voidaan ostaa, täytyy ne ensin löytää. 

Lue lisää vinkkejä kotisivuihin ja muihin ajankohtaisiin aiheisiin liittyen blogistamme!