Yrityksen kotisivujen sisältö vaatii jatkuvaa ylläpitoa siinä missä lisäosat ja teemat tarvitsevat säännöllistä päivitystä toimiakseen. Jotta sivusto on mahdollisimman hakukoneystävällinen, tulee vanha tieto päivittää ajan tasalle ja uutta sisältöä on luotava vähintään kuukausittaisella tasolla. Aiemmasta blogikirjoituksesta löydät vinkit SEO-ystävällisen sisällön luomiseen.
Kohderyhmää kiinnostavan sisällön kirjoittaminen ja vanhan tekstin päivittäminen eivät ole ainoita toimenpiteitä, joilla kotisivujen sisältöjä tulisi huoltaa. Linkitykset ja linkkien tarkistaminen, asiakaspolun selkeyttäminen, HTML-metatietojen hiominen sekä esimerkiksi kuvien tallentaminen järkevillä nimillä alt-tekstiä unohtamatta ovat asioita, jotka kannattaa ottaa mukaan sisällön ylläpidon rutiineihin.
Tästä artikkelista saat käyttöösi kätevän muistilistan sisältöjen teknisempään huoltoon ja hakukoneoptimointiin. Yhdistämällä nämä vinkit WordPress-kotisivujen ylläpidon oppaaseen, on hallussasi kattava paketti yrityksesi sivuston huoltotoimiin!
Onko sivustolla liikkuminen selkeää ja helppoa?
Kun potentiaalinen asiakas löytää tiensä yrityksesi kotisivuille, ymmärtääkö hän ensimmäisen parin sekunnin aikana mistä sivustolla on kyse ja mihin siellä pitäisi liikkua? Jos asiakas ei löydä etsimäänsä nopeasti, siirtyy hän herkästi toiselle sivustolle – vaihtoehtoja riittää varmasti. Jotta asiakas ei lähtisi etsimään ratkaisua muualta, tarkista yrityksesi kotisivuilta säännöllisesti vähintään seuraavat asiat:
- Onko haluttuun toimenpiteeseen johtava polku huomioitu sivuilla?
- Tapahtuuko alasivuilta siirtyminen paikasta toiseen helposti? Asiakkaan ensikosketus yrityksesi kotisivuihin voi olla jokin muu kuin etusivu, jolloin huolimattomasti toteutettu alasivu saattaa aiheuttaa asiakkaan poistumisen sivustolta.
- Löytyykö CTA kaikkialta mistä pitääkin? Selkeän ja helposti ymmärrettävän toimintakehotteen (eng. Call-to-action, CTA) avulla ohjaat asiakkaan tavoitettasi kohti. Kehota joka sivulla asiakas ottamaan yhteyttä, siirtymään verkkokauppaan tai toteuttamaan jokin muu haluttu toimenpide, joka vastaa kotisivujesi tavoitetta.
- Jos CTA:t löytyvät, ovatko ne tarpeeksi selkeitä? Toimintakehote kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena ja kerrallaan yhteen toimenpiteeseen ohjaavana. “Ota yhteyttä” on huomattavasti selkeämpi kuin esimerkiksi: “Tutustu palveluihimme, tule piipahtamaan myymälässämme tai ota yhteyttä puhelimitse, chatin tai sähköpostin välityksellä.” Ei siis kannata lyödä tiskiin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, sillä tästä voi seurata lopputulos, jossa asiakas ei toteuta yhtäkään haluttua toimenpidettä.
- Toteutuvatko yllä esitetyt pointit myös yrityksesi kotisivujen mobiiliversiossa?
Vietetäänkö sivustolla riittävästi aikaa?
Hakukoneet kiittävät sivustoja, joilla vietetään mahdollisimman paljon aikaa. Nämä sivut luokitellaan hyödyllisiksi ja täten niiden paikka hakutuloksissa nousee. Alla muutama vinkki, joiden avulla voit saada asiakkaan viihtymään yrityksesi sivuilla hieman pidempään:
- Hyödynnä sisäisiä linkityksiä: johdata asiakas sivustosi sisällä paikasta toiseen linkittämällä relevantteja blogikirjoituksia, tuotesivuja tai jokin muu yrityksesi verkkosivuilta löytyvä sisältö, joka saa asiakkaan lukemaan aiheesta lisää.
- Jatkoa edelliseen: tarkista, että linkit (sisäiset ja ulkoiset) toimivat ja korjaa tai vaihda ne tarvittaessa.
- Käytä tekstissä luettelointia ja väliotsikoita: yhtäjaksoisen tekstin lukeminen on raskasta, joten kevennä sisältöä hyödyntämällä luettelointia sekä kappalejakoja.
- Mausta sisältöä kuvilla, videoilla ja kaavioilla: pelkkä teksti sellaisenaan ei välttämättä jaksa kiinnostaa ja jollekin lukeminen ilman kuvia voi olla haastavaa. Lisää tekstin sekaan sopivia kuvia, videoita tai grafiikkaa ja hyödynnä aiheen mukaan myös kuvia yrityksesi tiimistä – persoonallinen sisältö on aina kiinnostavampaa geneeristen kuvapankkikuvien sijaan.
- Jatkoa edelliseen: nimeä kuvat järkevästi. Nimi “louhi-henkilökunta-2023.JPG” toimii paremmin kuin “5409599.JPG”. Muistathan lisätä kuvalle myös alt-tekstin. Alt-teksti ilmestyy sivustolle näkyviin silloin jos kuvaa ei voida näyttää. Alt-teksti parantaa myös sivuston saavutettavuutta. Esimerkki alt-tekstistä: “Louhi tarjoaa digitaalisen työn ratkaisuja. Kuvassa Louhen tiimin jäsenet.”
Ovatko nykyiset avainsanat edelleen relevantteja?
Lue oma sivustosi ajatuksella kokonaan läpi ja listaa ylös kaikki hakusanat, jotka löydät. Vertaile tuloksia kilpailijoiden sivustoihin ja hyödynnä avainsanojen suunnittelijaa uusien hakusanojen ideoimisessa sekä vanhojen mahdollisessa karsimisessa. Hakusanatutkimus on työ, jota varten kannattaa ehdottomasti lyödä viisaat päät yhteen ja ottaa mukaan yksi tai useampi henkilö, joiden kanssa pohtia ja ideoida asiakkaiden käyttämiä hakusanoja.
Samalla kannattaa tarkistaa myös sivuston HTML meta-tiedot. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joka sivulta löytyy otsikko (title), metakuvaus (tiivis ja houkutteleva kuvaus sivun sisällöstä) ja selkeä URL. Verkkosivun sisältöä on helpompi ymmärtää hyvän URL-osoitteen avulla. Lisäksi, jos osoite näkyy sellaisenaan vaikkapa sosiaalisessa mediassa, tulee linkkiä klikattua luottavaisin mielin jos osoitteesta saa heti käsityksen minne se vie. Esimerkiksi https://www.louhi.fi/wordpress/kotisivujen-tekeminen-wordpressilla/ on huomattavasti selkeämpi URL kuin http://www.esimerkki.com/title/124095398.
Hyödynnätkö ilmaisia työkaluja SEO-analyysiin?
SEO-analyysin avulla saat arvokasta dataa siitä mikä sivustolla toimii ja mikä ei. Voit hyödyntää tähän esimerkiksi seuraavia maksuttomia työkaluja:
- Google Search Console: Search Console auttaa sinua ymmärtämään kuinka Google näkee sivustosi ja voit sen perusteella tehdä parannuksia. Työkalun avulla selviää esimerkiksi kuinka usein sivustosi näkyy Google-haussa, mitkä hakukyselyt näyttävät sivustosi, kuinka usein hakijat klikkaavat haun perusteella sivustollesi jne.
- Google Analytics: Saat tilastoja sivustoltasi sekä analyysityökaluja hakukoneoptimointiin. Voit seurata esimerkiksi millä sivuilla kävijät vierailevat eniten, kuinka kauan he viettävät aikaa kullakin sivulla ja mitä selainta vierailijat käyttävät.
- Google Pagespeed Insights: Tarkista sivustosi nopeus. Sivujen tulisi latautua alle kahdessa sekunnissa, jonka jälkeen latausaika vaikuttaa jo käyttökokemukseen.
- Google Keyword Planner: Päivitä sivuston sisällöt avainsanojen suunnittelijan avulla.
Huoltamalla yrityksesi kotisivujen sisältöä säännöllisesti varmistat sivuston sujuvan toimivuuden ja ylläpidät niin nykyisten kuin potentiaalisten uusien asiakkaiden luottamusta.
Oletko luomassa uutta sisältöä kotisivuille? Kurkkaa vinkit SEO-ystävällisen sisällön tuottamiseen aiemmasta blogikirjoituksesta. Jos yrityksesi kotisivut on tehty WordPressillä, kannattaa samalla napata talteen myös julkaisujärjestelmän ylläpito-opas.