Tekoäly on täällä ja sen käyttö on arkipäiväistynyt nopeasti. Markkinoinnissa tekoäly on muuttanut ja mullistanut alaa monin tavoin – ja tulee tekemään niin myös tulevaisuudessa. Se on mahdollistanut kohdennetummat mainoskampanjat ja datan tehokkaan analysoinnin. Nyt niin sanonut generatiiviset tekoälytyökalut toimivat markkinointiviestijöiden tietorikkaina virtuaalikollegoina auttaen sisällöntuotannossa ja toteuttaen visioita sanoiksi, kuviksi, ääneksi ja videoiksi. Millä eri tavoin voit hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa ja markkinointiviestinnässä?

Tekoäly on jo pitkään ollut osa markkinointiviestintää monissa yleisesti käytetyissä kanavissa. Sitä pyörii esimerkiksi kohdennuksen ja hakujen taustalla niin sosiaalisessa mediassa kuin hakukoneissa. Sosiaalisen median kanavissa näkyvyyttä kasvattaessa puhutaan algoritmista ja miten voi optimoida sisällön algoritmi-ystävälliseksi. Käytännössä puhutaan koneoppimiseen perustuvasta tekoälystä, joka analysoi käyttäjien käyttäytymistä tarjotakseen heille sopivaa sisältöä. Verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa tekoäly toimii jo merkittävänä apuna.

Nyt kun tekoälyn kanssa voi kuka vaan käydä keskustelua ja pyytää siltä apua tuotoksiinsa, sen läsnäolo on konkreettisemmin tunnistettavissa.

Mitä ovat generatiiviset tekoälytyökalut markkinointiviestinnässä ja sisällöntuotannossa?

Generatiiviset tekoälytyökalut puhuttavat markkinointiviestinnän saralla. Jokaisen markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa työskentelevän tulisi pitää kehitystä silmällä, sillä työn tehokkuuden kannalta generatiivisten tekoälytyökalujen tulo kaikkien saataville on mullistava. Sisällöntuotanto ja viimeistely helpottuu ja nopeutuu, kun työkaluja käytetään oikein.

Generatiiviset tekoälytyökalut ovat tekoälyalgoritmejä, jotka voivat luoda uutta sisältöä, kuten tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä. Generatiiviset tekoälytyökalut perustuvat koneoppimiseen, ja ne voivat oppia luomaan realistista ja laadukasta sisältöä valtavan määrän datan perusteella. Kyseessä on vielä suhteellisen uusi teknologia, mutta työkalut kehittyvät nopeasti.

Ylläoleva määritelmä on tuotettu generatiivisen tekstityökalun Google Geminin avulla. Geminin mukaan se ja muut generatiiviset tekoälytyökalut voivat luoda jotain uutta, jota ei vielä ole olemassa, vaikka ne käyttävät pohjana uudelle olemassa olevaa dataa näin se kutsuu itseään ja kaltaisiaan merkittäväksi työkaluksi luovan työn parissa työskenteleville. Gemini myös oikoluki tämän blogitekstin. Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten työkalua voi käyttää apuna, tuottaen silti itse ideat ja inhimillisen sisällön.

Kiinnostavia esimerkkejä tekoälytyökaluista sisällöntuotannossa

Keskusteluun perustuvien Chat GPT:n ja Google Geminin tyylisten työkalujen lisäksi sisällöntuottajalle on tarjolla valtava skaala generatiiviseen tekoälyyn pohjautuvia vaihtoehtoja. Tätä nykyä tekoäly myös näkee ja pystyy tulkitsemaan ja luomaan visuaalista materiaalia. Laadullisesti tässä on viimeisen vuoden aikana tapahtunut valtava harppaus. Kaikkien saatavilla olevilla työkaluilla voi nyt luoda huipputason kuvanmuokkausta, visualisointeja, animointeja, musiikkia ja videoita osaamatta itse tehdä niitä, kunhan osaa ohjata tekoälyä hyvillä ohjeilla eli kehotteilla (prompt). Listasimme alle muutamia esimerkkejä yleisistä työkaluista sisällöntuotantoon ja markkinointimateriaalien tekoon.

Tekstityökalut

Generatiiviset tekoälysovellukset, kuten keskusteluun pohjautuvat tekstityökalut Google Gemini ja Chat GPT, tarjoavat maksuttoman käyttöversion. Kilpailevia työkaluja on pitkä lista, jota rajaa toivottu käyttötarkoitus, käyttäjäkokemus ja suomeksi sovellusta käytettäessä tietenkin kieli.

Tekstien hakukoneoptimoinnin (SEO) avuksi suunnattuja tekoälytyökaluja käytetään myös yhä enemmän markkinointiviestijöiden keskuudessa. Tässä muutama nosto tekstituotannon työkaluista:

Writesonic on tekoälypohjainen kirjoitusalusta nopeaan tekstituotantoon. Sillä pystyy tuottamaan erilaisia tekstiformaatteja, kuten blogikirjoituksia, verkkosivuston tekstiä, mainoksia ja markkinointimateriaaleja. Writesonicia käytetään myös SEO-työkaluna: sille voi antaa avainsanat ja se kirjoittaa sivuille optimoidut tekstit ja metatiedot.

Jasper on tehokas ja suosittu tekoälysovellus sisällöntuotantoon eri tekstiformaatteihin.

Copy.ai on edistynyt tekoälyavustaja, joka on suunniteltu auttamaan nimenomaan copyn kirjoitustarpeissa, kuten blogikirjoitusten, verkkosivujen tekstin ja mainosten kanssa.

Google Workspace-käyttäjät voivat hankkia myös Gemini for Google Workspace -lisäosan, joka toimii suoraan Google dokumenttiformaateissa. Palvelu on vastikään lisännyt kieliversioitaan, sisältäen myös suomen kielen.

Kuvat ja visualisoinnit

Kuviin, kuvanmuokkaukseen ja visuaalisiin toteutuksiin käytettävät tekoälytyökalut ovat ottaneet valtavan kehitysharppauksen mitä tulee tuotosten laatuun ja realismiin. Työkalut nopeuttavat muokkauksia ja uuden luomista nyt laajemmalle käyttäjäkunnalle kuin graafisille suunnittelijoille ja kuvan muokkauksen asiantuntijoille. Tässä muutamia paljon puhuttaneita työkaluja:

Tekoäly Adoden ympäristössä on puhuttanut markkinointiviestinnän tekijöiden keskuudessa. Adoben käyttäjän on hyvä tutustua Adobe Senseihin ja Adobe Fireflyhyn.

DALL·E on OpenAI:n taidetyökalu, joka luo sanallisista kehotteista visualisointeja. Se toimii OpenAI:n tekstipohjaisen tekoälypalvelun ChatGPT:n kanssa.

MidJourney on suosittu tekoälypohjainen kuvageneraattori, joka pystyy luomaan laadukkaita ja realistisia kuvituksia tekstikehotteiden perusteella.

Videot, ääni ja tekstitys

Videoiden tekoon ja viimeistelyyn liittyvät tekoälysovellukset kiinnostavat erityisesti mahdollisuudellaan säästää käyttäjänsä aikaa. Esimerkiksi videoiden tekstitys on hidasta työtä manuaalisesti. Saavutettavuuden kannalta tekstitystä taas suositaan kaikkiin julkaistaviin videoihin. Myös äänityökalujen kehitystä kannattaa seurata. Esimerkiksi mainosvideoille voi jo luoda juuri tarkoitukseen sopivaa musiikkia helposti tekoälyn avulla. Tekoälyllä pystytään myös luomaan oikean ihmisen ääneen perustuva äänimalli, jonka saa sanomaan mitä tahansa. Tekoäly voi siis hoitaa ääninäyttelemisen esimerkiksi tunnetun näyttelijän äänellä. Tästä ja vastaavista kysymyksistä aidolta tuntuvien tekoälyvideoiden suhteen onkin ollut paljon keskustelua eettisyyden ja laillisuuden näkökulmasta.

Muutama esimerkkityökalu:

Mubert antaa käyttäjänsä luoda musiikkia vain muutamalla klikkauksella. Valitse kategoria, tunnetila ja ääniraidan kesto, tekoäly hoitaa loput. Ohjelmasta on tarjolla sekä ilmainen versio että useampi maksullinen vaihtoehto.

Captions on erityisesti tekstitykseen sopiva työkalu, mutta sen avulla voi myös yhdistää nopeasti useamman videon yhdeksi ja esimerkiksi korjata katseen kohti kameraa. Ohjelmasta löytyy maksuton kokeilujakso, jonka jälkeen tekoälyn käyttämistä voi jatkaa kohtuulliseen kuukausihintaan.

Synthesia tekee videoiden luomisesta helppoa ilman, että käyttäjän tarvitsee kuvata materiaalia itse. Syötä käsikirjoitus, valitse haluamasi avatar ja työkalu tuottaa videon, jossa valittu avatar puhuu ääneen käsikirjoituksessa olevan tekstin. Synthesia on mahdollista tilata kiinteällä kuukausihinnalla tai yritykselle kustomoituna pakettina.

Entä tekijänoikeudet – kuka omistaa oikeudet tekoälyn tuottamaan materiaaliin?

Tekoäly monimutkaistaa tekijänoikeuskysymyksiä ja tapauksien tulkintaa. Tekijänoikeuksien loukkausten raja on sumentunut eikä selviä, yhteisiä pelisääntöjä vielä ole. Lähtökohtaisesti tekoäly ei voi saada tekijänoikeutta tuottamalleen sisällölle. Yksinkertaista vastausta tekijänoikeuskysymykseen ei ole, mutta omilla tarkoilla kehotteilla tuotettua sisältöä käytetään tällä hetkellä aika vapain mielin. Tekoäly on kehittynyt sitä vauhtia, ettei laki ole pysynyt kehityksessä perässä. EU:n tasolla etenee parhaillaan Euroopan Unionin tekoälyasetus AI Act, joka tulee selventämään lain kantaa tekoälyn käytön tekijänoikeusasioihin. Kehitystä kannattaa seurata.

Lopuksi on hyvä muistuttaa, että lopulta ihminen on vastuussa tuottamastaan ja julkaisemastaan sisällöstä ja sen oikeuksista ja eettisyydestä. Vastuuta ei voi ulkoistaa tekoälylle, vaan tekoäly tulee nähdä työkaluna muiden joukossa. On selvää, että tekoäly on muuttanut ja muuttaa markkinointiviestintää merkittävästi myös tulevaisuudessa. Se miten ja missä tilanteissa sitä hyödyntää, on lopulta arvioitava itse.

Lue lisää tekoälystä blogeistamme .

Voit seurata Google Gemini -palveluiden kehitystä Googlen palveluihin erikoistuneen Goodi-sivustomme sisällöistä.