Suomalaisen työn liitto järjestää toista kertaa Hyvien valintojen viikon. Sen tarkoituksena on muistuttaa, että kuluttajat ja yritykset voivat valinnoillaan vaikuttaa suomalaisen työn asemaan ja työllisyyteemme. Louhi on mukana Hyvien valintojen viikossa.

“Louhi on suurin 100% suomalaisessa omistuksessa oleva webhosting- ja toimistoratkaisujen tarjoaja, jonka itse tuottamat palvelut toteutetaan niinikään 100% Suomessa moderneissa, energiatehokkaissa konesaleissa. Kuulumme palveluntarjoajana EU:n verkko- ja tietoturvadirektiivin NIS2 piiriin ja nämä vaateet olemme ottaneet jo hyvissä ajoin osaksi prosessejamme”, luonnehtii toimitusjohtaja Mika Paavola Louhen toimintaympäristöä, ja lisää: ”Toimimme yritysvastuullisesti maksaen veromme Suomeen ja noudattaen suomalaista työlainsäädäntöä.”

Louhi työllistää Suomessa suoraan parisenkymmentä työntekijää vakituisesti, tarjoten myös jatkuvasti projektiluontoisia työharjoittelun ja opinnäyteyhteistyön mahdollisuuksia. Välillisesti Louhi työllistää moninkertaisen määrän suomalaisia yrityksiä esimerkiksi Pro kumppaniyhteistyön jälleenmyyntiverkostonsa kautta.

“Panostamme henkilöstömme hyvinvointiin tarjoamalla kilpailukykyiset luontoisedut työterveyspalveluineen. Tuemme ja kannustamme myös jatkuvan oppimisen periaatteella monimuotoiseen osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen, “ kuvaa Mika Paavola Louhen henkilöstöpolitiikkaa.

Hyvien valintojen viikko vapun tienoilla on hyvä ajankohta tarkkailla omia valintojaan. Aina ei tarvitse ostaa, mutta kun ostaa, suomalainen työ on vastuullinen valinta,” sanoo Suomalaisen työn liiton projektipäällikkö Merja Mantila. “ Kun valitsee kotimaista, rakentaa kestävämpää tulevaisuutta meille kaikille. Jokainen valinta palautuu yhteiskunnalle luoden hyvinvointia. Suomalainen valinta tukee myös innovaatioita ja osaamista, “ hän täydentää.

Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta

Suomalaisen työn liiton selvityksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erittäin paljon, sillä peräti 76 % suomalaisista ilmoittaa suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita. Tämä on kansainvälisestikin vertailtuna erittäin korkealla tasolla.

Tässä ajassa korostuu erityisesti kotimaisten tuotteiden brändimielikuva. Tiukempina aikoina kiinnitymme vahvemmin tuttuun ja turvalliseen, ja brändeillä on tässä iso merkitys. Niiden avulla voimme auttaa suomalaisia tekemään hyviä valintoja ja yrityksiä olemaan valmiina ja vahvoina silloin, kun talous kääntyy kasvuun. Yrityksiltä halutaan kuulla, miksi kotimainen on paras valinta,” tiivistää Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Hyvien valintojen viikkoa vietetään 29.4.-5.5.2024. Teemaviikkoon voi osallistua valitsemalla Suomelle hyvää tekeviä tuotteita ja palveluita.

Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta kuluttajamarkkinoilla. Tarkastelun tuotekategoriat ovat ruoka, koti ja sisustus sekä vapaa-aika ja hyvinvointi. Mittaristossa tarkastellaan euromääräistä kuluttamista sekä asenteita suomalaisuutta kohtaan.

Mittariston toteutti Aula Research Suomalaisen työn liiton toimeksiannosta. Mittaristo perustuu eri datalähteisiin, kuten kulutusdataan, kysyntätilastoihin, arvo- ja asennekyselyihin ja verkkoanalytiikkaan. Mittaristossa käytettyjä datalähteitä ovat Google Trends valittujen brändiparien suosio 2013-2023, S-ryhmän kulutusdata, Suomalaisen työn liiton arvo- ja asennekyselyt 2013-2023, Valmistajien näkymät -indeksikysely liiton jäsenyrityksille, Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpito, Teollisuuden liikevaihtokuvaajat, Kuluttajien luottamusindikaattori 2013-2023 ja Tullin Ulkomaankaupan tilastot.

Lisätietoja:

Mika Paavola, toimitusjohtaja, Louhi Net Oy, mika.paavola@louhi.fi, 040 833 4532

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen työn liitto, merja.mantila@suomalainentyo.fi, 050 330 3640

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen työn liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

Louhi Net Oy
Louhi on johtava kotimainen hosting-yhtiö ja digitaalisen työn ratkaisujen toimittaja. Louhella on 20 000 asiakasta ja yhtiön palveluihin kuuluu muun muassa verkkotunnukset, webhotellit sekä pilvialustat ja digitaalisen työn ratkaisut. Yhtiön liikevaihto oli 3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Sen omistus on 100% Suomessa. Yhtiö kuuluu Winterbackwoods Oy -konserniin, joka tekee sijoituksia IT-alan yhtiöihin.

Hyvien valintojen viikko (29.4.-5.5.2024) on kampanja, jossa kuluttajia ja yrityksiä muistutetaan suomalaisen työn valinnan vaikutuksista. Avainlippua sekä Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä kantavat yritykset kertovat, miksi juuri heidän tuotteensa tai palvelunsa on hyvä valinta niin yhteiskunnan, yrityksen kuin yksittäisen suomalaisenkin kannalta. https://suomalainentyo.fi/teemat/hyvien-valintojen-viikko/