Hyvä asiakkaamme!

Alkaneen kesän lämmössä, loman kolkutellessa jo monen ovella, haluamme lähettää teille aurinkoisen tervehdyksen koko Louhen joukkueelta! Olemme koonneet samalla yhteen katsauksen Louhen kuluneesta vuodesta, sekä tietysti myös näkymistä tulevaan.

“Olemme talven aikana onnistuneet kasvattamaan henkilöstön määräämme eri asiantuntijarooleihin ja meitä on nyt 20 henkeä. Samalla olemme toteuttaneet isoja modernisointiprojekteja, jotka näkyvät asiakkaillemme parempina ja entistä nopeampina palveluina”, kiteyttää toimitusjohtaja Mika Paavola

Tärkeäksi liiketoiminnan askeleeksi hän mainitsee myös uuden tytäryhtiön, IT-ratkaisu- ja ylläpitopalveluja tarjoavan Getafix Oy:n hankinnan, jolla on vahva osaaminen muun muassa Microsoft 365 -ratkaisujen toteuttamisesta ja hallinnoimisesta. 

“Näin pystymme tarjoamaan saman konsernin sisältä avaimet käteen -ratkaisuja laitteista ja lähituesta webhostingpalveluihin, sekä Google Workspace ja Microsoft 365 -asioissa kokonaisvaltaisesti”, Paavola havainnollistaa ja jatkaa ajankohtaisesta webhostingpalveluiden tuotantoympäristön kehityksestä:

“Muutama tunti ennen tämän tervehdyksen kirjoittamista viimeinenkin palvelimemme on siirtynyt uudelle alustalle. Olemme valinneet uudeksi kumppaniksemme kotimaisen Moment Digital Oy:n. Kotimaisuus on meille tärkeä arvo ja oli yksi keskeisistä valintakriteereistämme. Iso kiitos muutostyön sujuvuudesta kuuluu asiantuntevalle tekniikka-tiimillemme, joka on paiskinut pitkiä päiviä projektin onnistumiseksi”, hän toteaa tyytyväisenä.

Webhosting-ympäristön modernisointia ja uusia palveluita

Louhen operatiivinen johtaja Mikael Kääriäinen jatkaa tuotantoympäristön modernisoinnista:

“Viimeisten viikkojen aikana olemme suunnitelleet ja tehneet yhdessä uuden infrakumppanimme kanssa yhden Louhen historian suurimmista migraatioprojekteista. Projektissa siirrettiin toista sataa virtualisoitua palvelinta, toistakymmentä tuhatta sivustoa ja yhteensä yli 60 teratavua dataa Helsingin konesalista Tampereelle – monelta osin jopa täysin ilman näkyvää palvelukatkosta”, kertoo Mikael Kääriäinen.

Hän kertoo Louhen samanaikaisesti edistäneen käyttöjärjestelmäpäivityksiä sekä tehneen NIS2-tietoturvadirektiiviin valmistelevia toimia. Viime aikoina resursseja on panostettu myös erään erityisen suuren asiakasprojektin työstämiseen.

Teknisen kehityksen saralla Louhi jatkaa tuotantoympäristönsä modernisointia:

“Syksyllä tulemme jatkamaan aktiivisesti käyttöjärjestelmä- ja cPanel-päivitysprojektia. Tavoitteenamme on päivittää koko tuotanto huoltokatkot minimoiden, tietoturvasta tinkimättä. Päivitysten ja modernisointien myötä on asiakkaidemme palveluihin luvassa lisää kapasiteettia sekä uusia ominaisuuksia”, valottaa Kääriäinen kesänjälkeistä työsarkaansa ja kertoo suunnitteilla olevan kokonaan uusiakin tuotteita jo syksylle julkaistavaksi. 

Myös webhostingin kumppaniliiketoiminnan osalta on Mikaelin mukaan pyritty kehittämään asiakaskokemusta erityisesti asiakassegmentointiin perustuvan, paremman liiketoimintayhteistyön ja asiakastarpeiden tunnistamiseksi.

AI hallitusti osaksi arkea

Tekoäly, jos mikä on ajankohtainen keskustelun ja kehityksen aihe monessa organisaatiossa. Louhella on tarkoitus konkretisoida sen hyödyntämistä erilaisten yritystä ja yksilön työtä tehostavien sovellusten avulla, mutta myös varmistaen samalla AI:n käytölle turvallinen ja toimiva integrointi järjestelmiin ja tietoihin – sekä osaaminen.

“Tekoälyn kehitys on huimaa ja olemme panostaneet siihen liittyvän osaamisen kehittämiseen – toivottavasti myös tekin. Kyseessä on uusi kansalaistaito. Googlen Gemini ja Microsoftin Copilot kehittyvät huimaa vauhtia samoin kuin muutkin vastaavat palvelut. Tekoäly mahdollistaa aivan uuden tuottavuusloikan, mutta luo myös uusia riskejä muun muassa tietoturvan saralla. Olemme nähneet vasta jäävuoren huipun sen osalta”, toteaa Paavola.

Hän muistuttaa, että tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa edellyttää sen “öljynä” toimivan oman datan keräämisen ja sen saatavuudesta huolehtimisen varmistamista. 

“Olemme mielellämme avuksi, mikäli tarvitsette tässä datanhallinnassa tukea. Olemme myös tuomassa omia tekoälyä hyödyntäviä uusia palveluja elokuussa hyödynnettäväksenne, joiden avulla verkkosivustoilla palvelua on mahdollista tehostaa entisestään. Pysykää siis kuulolla”, Mika vihjaa tulevaan. 

Ja tässä odotellessa, vielä on kesää jäljellä! Ennen kaikkea haluamme kiittää teitä, uskolliset ja uudemmat asiakkaamme, että olemme saaneet palvella teitä. Suuret kiitokset myös kaikille yhteistyökumppaneillemme, sekä Louhen rautaisille ammattilaisille mahtavasta keväästä!

Toivotamme teille kaikille rentouttavaa ja nautinnollista kesää!