Kun suunnittelet yritykselle kotisivuja, ei ole aina itsestään selvää, miten toteutus tapahtuu. Käytännössä vaihtoehtoja on kolme: voit tehdä kotisivut kokonaan itse, hyödyntää kotisivukoneen valmista alustaa tai tilata kotisivut yrityksellesi ammattilaiselta “avaimet käteen” periaatteella. Tässä artikkelissa esitämme sinulle kysymyksiä, joihin vastaamalla valinta vaihtoehtojen välillä helpottuu.
1. Kuinka kauan yrityksesi on ollut toiminnassa?
Oletko vasta aloittanut tai aloittamassa liiketoimintasi? Silloin riittää yleensä niin sanottu käyntikorttisivusto, jossa lyhyesti esittelet yrityksesi ja potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut sekä palvelusi verkossa. Jos sinulla on kiinnostusta ja osaamista, niin tällaisen yksinkertaisen sivun luominen ei ole välttämättä iso vaiva. Tällöin käypä ratkaisu voi olla sivujen tekeminen itse. Erityistä teknistäkään osaamista ei tarvita, jos hyödynnät esimerkiksi kotisivukonetta, jonka saat useimpien Louhen Webhotellien hintaan kuuluvana ominaisuutena. On mahdollista, että palvelusi, tuotteesi tai jopa kohderyhmäsi tulevat muuttumaan, jolloin myös nettisivusi tarvitsevat kokonaisvaltaisia muutoksia. Kotisivujen jatkuvat päivitykset sisällön suhteen ja muutokset ulkoasuun voivat olla hintavia palveluita, joten jos yrityksesi on vasta lähtökuopissa, kannattaa alusta loppuun räätälöityjä ammattilaisen toteuttamia verkkosivuja vielä harkita.
Ammattilaisen toimesta suunnitellut ja toteutetut nettisivut ovat ehdottomasti hyvä sijoitus yritykselle, jos suunta on selkeä ja peruspalikat kunnossa heti alusta alkaen tai kun sinulla on paremmin aikaa muun liiketoiminnan edistämiseen. Kotisivut eivät ole koskaan valmiit ja ne vaativat jatkuvaa päivitystä, mutta turhat (ja kalliit) muutokset voidaan välttää panostamalla räätälöityihin verkkosivuihin, kun palvelukokonaisuus ja konsepti ovat vakaammalla pohjalla.
2. Nautitko teknisistä haasteista?
Mikäli tekninen haaste edes ajatuksen tasolla saa ihokarvat pystyyn ja kylmän hien otsalle, on ammattilaiselle delegoiminen varteen otettava, ehkä jopa välttämätön vaihtoehto. Ammattilainen huolehtii siitä, että sivusi ovat ennen kaikkea turvalliset, ne toimivat sujuvasti ja tukevat yrityksesi tavoitteita. Kotisivujen ulkoasuissa on eroja, joten on tärkeää miettiä minkälainen ratkaisu näyttää asiakkaan silmissä mahdollisimman selkeältä ja sujuvalta. Ammattilainen osaa huomioida asiakkaiden käyttökokemuksen aina nettisivujen etusivulta haluttuun toimenpiteeseen asti.
Jos kuitenkin nautit kevyestä teknisestä näpertämisestä, voi kotisivukone valmiilla ulkoasulla olla toimiva valinta, kun sivusto on riittävän yksinkertainen. Useimmilla alustoilla nettisivujen visuaalista ilmettä voi muuttaa helposti ”drag and drop” periaatteella, eli hiirellä vetämällä. Kotisivukoneen kautta sisältöjen luominen ja muokkaaminen on usein myös tehty varsin helpoksi, eikä sivuston turvallisuudesta tarvitse kantaa huolta – palveluntarjoaja yleensä hoitaa tämän automaattisesti puolestasi.
Kaivatessasi teknisesti haastavampaa toteutustapaa, voit ottaa askeleen kohti WordPressiä. WordPress tarjoaa runsaasti laajennusmahdollisuuksia, mutta vaatii tekijältä jo jonkin verran teknistä ymmärrystä. Mikäli WordPress kiinnostaa, voit tutustua maailman suosituimpaan julkaisujärjestelmään aiemmassa blogikirjoituksessamme. Olemme myös listanneet WordPress-kotisivujen tekemiseen liittyviä ohjeita, joihin pääset tutustumaan tämän linkin kautta.
3. Kuinka monta tuntia voit varata nettisivujen tekemiseen?
Yrityksen verkkosivujen suunnittelu, toteutus ja jatkuva päivitys ovat aikaa vievää puuhaa. Kannattaakin heti alusta saakka pohtia, kuinka paljon olet valmis uhraamaan omaa aikaasi nettisivujen tekemiseen. Mikäli ajattelet yrityksen kotisivujen vievän vain pari tuntia aikaasi, on jo tässä kohtaa hyvä miettiä ammattilaisen palkkaamista. Kuten ensimmäisen kysymyksen kohdalla jo totesimme, yrityksen nettisivut eivät ole koskaan valmiit ja täten ajatus siitä, että projekti veisi vain pari tuntia on todella epärealistinen.
Kun omaa aikaa ei ole riittävästi, on budjetistasi riippuen varmasti järkevämpää palkata ammattilainen rakentamaan sivut alusta loppuun sekä hoitamaan ylläpito. Toinen vaihtoehto on harkita esimerkiksi sisällöntuottajan palkkaamista, joka voi luoda ja päivittää nettisivujesi sisältöjä tarpeen mukaan kotisivukoneen kautta luodulle valmiille alustalle.
Tutustu aiempaan blogikirjoitukseemme, jossa käymme askel askeleelta läpi kotisivujen suunnittelun eri vaiheet! Näin hahmotat paremmin miten paljon nettisivujen teko vie aikaasi.
4. Mitä yrityksesi kotisivujen on tarkoitus tehdä?
Jotta voit arvioida verkkosivujen tekemiseen kuluvaa aikaa, budjettia ja tarvittavaa tekniikkaa, on mietittävä sivujen tarkoitus. Portfolio, blogi ja verkkokauppa ovat hyviä esimerkkejä erilaisista toteutustavoista kotisivuille, joista jokainen eroaa niin teknisesti, ajallisesti kuin visuaalisesti. Hyvin yksinkertainen portfolio voi olla pystyssä todella lyhyessä ajassa, jopa muutamassa tunnissa, kun taas itse rakennettu verkkokauppa voi pahimmassa tapauksessa viedä kuukausia – etenkin silloin, kun matkan varrella suunnitelmiin tulee muutoksia. Toteutustavasta riippuen hintalappu vaihtelee parista sadasta eurosta useampaan tuhanteen.
Jos verkkokaupan rakentaminen tuntuu raskaalta rakettitieteeltä ja myös muut verkkosivuihin liittyvät laajennukset aiheuttavat innostuksen sijaan harmaita hiuksia, on aika kääntää katse ammattilaisen tai kotisivukoneen suuntaan. Kotisivujesi tarkoituksesta riippumatta oleellisin asia on totta kai se, mitä itse haluat tehdä ja mihin sinulla on oikeasti aikaa – ja rahaa.
5. Kuinka persoonalliset nettisivut haluat yrityksellesi?
Edellisten kysymysten kohdalla olemme jo sivunneet kotisivupalvelujen tarjoamia valmiita alustoja sekä ammattilaisen toteuttamia räätälöityjä versioita. Mikäli sinua ei haittaa, että yrityksesi sivut eivät ole kovin persoonalliset, eikä mahdollisuuksia muutoksiin ole rajattomasti, on valmis alusta kotisivukoneen kautta kelpo ratkaisu.
Jos haluat joustavat, myöhemmin laajasti kehitettävät ja juuri sinun yrityksellesi yksilöidyt kotisivut, on ammattilaisen rakentama työ todennäköisesti toimivin vaihtoehto. Ammattilaisen tekemät nettisivut antavat kasvuvaraa, kun haluat esimerkiksi lisätä sivuille verkkokaupan ja varmistua siitä, että verkkokaupasta saadaan räätälöityä toiveidesi mukainen.
Kotisivupalvelu.fi:n kautta löydät helposti tekijän yrityksesi kotisivuille!
6. Rakennusprojekti on saatu maaliin – mitäs sitten?
Edellä todettiin jo, että kotisivut eivät ole koskaan valmiit. Jonkun pitää ylläpitää niitä sekä sisällön että alustan osalta. Tutustu Louhen tarjoamiin ylläpitopalveluihin.
Yhteenvetona voimme todeta, ettei yrityksen kotisivujen toteutukseen ole ehdotonta sääntöä sille, milloin sivut kannattaa tehdä itse, milloin paras vaihtoehto on hyödyntää kotisivukonetta, tai milloin ammattilaisen rakentamat nettisivut ovat oikea ratkaisu. Ja sinulle paras vaihtoehto todennäköisesti muuttuu liiketoiminnan kehittymisen myötä.
Hyvät kotisivut koostuvat kolmesta osa-alueesta:
- timanttinen sisältö
- käyttäjälle hyvän käyttökokemuksen tuottava design
- luotettava tekninen webhosting alusta
Olet itse oman liiketoimintasi paras asiantuntija. Siksi sinun on syytä varata aina jonkin verran aikaa myös kotisivujen kehittämiselle – riippumatta siitä, kuka ja miten ne on toteutettu.
Pohtimalla yllä esitettyjä kysymyksiä saat kuitenkin helpotusta valintaan ja toivottavasti selkeytettyä sitä, mikä ratkaisu voisi tukea omia tavoitteitasi ja tämän hetkistä tilannetta parhaiten.
Olipa valintasi mikä tahansa, Louhelta saat tarvitsemasi välttämättömyydet yrityksesi nettisivuille, kuten esimerkiksi verkkotunnuksen ja webhotellin.
Ylläpidätkö yhden tai useamman yrityksen kotisivuja?
Louhi Skaala on automaattisesti skaalautuva WordPress hosting -alusta, jonka avulla hallitset sivustojasi yhdestä samasta paikasta. Ratkaisu toimii loistavasti etenkin silloin, jos sinulla on useampi eri sivusto tai kenties useampi yritys, joilla jokaisella luonnollisesti on omat kotisivut.
Verkkokauppojen ja kampanjasivustojen kohdalla haasteeksi voivat nousta yllättävät ja varsin suuret kävijäpiikit. Nämä aiheuttavat pahimmassa tapauksessa sivuston kaatumisen tai ainakin sivujen toiminnan merkittävän hidastumisen. Tilanne, jota et varmasti halua aiheuttaa potentiaalisille asiakkaille. Louhi Skaalan järjestelmä luo automaattisesti yrityksesi sivustosta kopioita ja jakaa verkkosivuliikenteen näiden kopioiden välillä. Lisäksi se laskee kapasiteettia automaattisesti ja täten pitää huolen siitä, ettet maksa turhasta.
Louhi Skaalan avulla säästät aikaa ja varmistat sivuston sujuvan toimivuuden myös yllättävissä tilanteissa. Lisäksi hallinnointi helpottuu huomattavasti, kun kaikki sivustot ovat saman hallintajärjestelmän alla. Tutustu Louhi Skaalaan tarkemmin!