Verkkosivuja tehdessä voit törmätä lukuisiin tuiki tuntemattomiin termeihin, jotka eivät soita kelloja. Tai sitten ne ovat vähän tuttuja, mutta et kuitenkaan tarkalleen ymmärrä, mistä on kyse. Verkkotunnus eli domain on yrityksesi nimi verkossa. Se on tärkeä osa koko yrityksen identiteettiä ja sen vuoksi kyseinen termi kannattaa ottaa haltuun.
Verkkotunnuksen alle voit liittää esimerkiksi yrityksesi verkkosivuston tai sähköpostin. Laajemmin sanottuna tunnuksen alle voi liittää mitä tahansa, oli kyse sitten uudelleenohjauksesta, asiakasjärjestelmästä tai kirjautumisosoitteista.
Luettuasi tämän kirjoituksen tiedät, mikä on verkkotunnus eli domain, mitä merkitystä sillä on yrityksellesi, minkälaisia verkkotunnuksia on olemassa, ja miten luot yrityksellesi verkkotunnuksen.
Verkkotunnus on yrityksesi nimi verkossa
Verkkotunnus eli domain on yrityksesi verkkosivujen osoite. Louhen verkkotunnus on louhi.fi – kun kirjoitat kyseisen verkkotunnuksen selaimen URL-kenttään, päädyt Louhen verkkosivuille.
Verkkotunnus muodostuu yleensä yrityksen nimestä, sekä tunnuksen päätteestä. Yksinkertainen ja mahdollisimman itsestään selvä domain helpottaa merkittävästi sivuston löydettävyyttä ja täten myös lisää liikennettä sivuilla.
Ajatellaan tilanne, kun haluat tietää jostakin yrityksestä lisää: oletettavasti kirjoitat yrityksen nimen hakukoneeseen. Jos yrityksen verkkotunnuksena on jotain ihan muuta, kuin yrityksen oma nimi, on hyvin epätodennäköistä, että yrityksen omat verkkosivut nousevat ainakaan ensimmäisten joukkoon hakutuloksissa. Tämän vuoksi domainiksi kannattaa aina valita yrityksen nimi, jos se vain on mahdollista, eikä tunnusta ole jo varattu. Toisaalta jos yrityksen nimi on todella pitkä ja vaikea kirjoittaa, on hyvä pohtia myös muita vaihtoehtoja. Verkkotunnuksen valitsemisesta lisää tuonnempana!
Verkkotunnuksessa on varsinaisen nimen lisäksi myös pääte. Suomalaisten sivustojen päätteenä on usein .fi -pääte. Pääte voi kuitenkin olla myös esimerkiksi .com, .net., org., .info tai .eu. Perinteisempien päätteiden lisäksi vaihtoehtoja on muitakin, kuten .pro, .guru tai .business. Myöhemmin tässä kirjoituksessa perehdymme tarkemmin siihen, minkälainen pääte yrityksen kannattaa valita ja miksi.
Miksi verkkotunnusta tarvitaan?
Jokaiselle tietokoneelle jaetaan IP-osoite, kun ne ovat yhteydessä verkkoon. Sen avulla pystytään tunnistamaan tietokone verkossa. IP-osoite on kuitenkin itsessään vain sarja numeroita, joten niiden muistaminen voisi olla aika mahdotonta. Satojen numerosarjojen ylös kirjaaminenkaan ei välttämättä tunnu kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tämän vuoksi verkkotunnus eli domain on luotu, jotta voimme itse keksiä helpommin löydettävän ja mieleen jäävän nimen verkkosivustolle.
Verkkotunnuksen lisäksi tarvitset verkkosivuja tehdessä aina myös webhotellin. Verkkotunnus on yrityksesi nimi verkossa eli ikään kuin osoite yrityksesi luokse. Webhotelli on puolestaan tallennuspaikka verkkosivuillesi eli niin sanotusti tila, jonka vuokraat, jotta yritykselläsi voi olla paikka myös verkossa (voit lukea lisää webhotelleista ja verkkosivujen suunnittelusta täältä).
Webhotelli on siis täysin eri palvelu, kuin verkkotunnus, mutta usein ne voi ja kannattaakin hankkia samalta palveluntarjoajalta. Näin helpotat palveluiden hallintaa, ja saat tarvittaessa samoilta asiantuntijoilta tukea kumpaankin palveluun. Myös Louhelta saat kätevästi sekä verkkotunnuksen, että webhotellin!
Miten valitset oikean verkkotunnuksen?
Kuten jo aiemmin todettu, verkkotunnuksen kannattaa olla mahdollisimman itsestään selvä ja helposti muistettava. Usein yrityksen nimi toimii hyvänä verkkotunnuksena, ellei nimi ole todella pitkä ja vaikea kirjoittaa. Verkkotunnuksessa sallittuja merkkejä ovat:
- kirjaimet a-z
- numerot 0-9
- väliviiva (-)
Väliviiva ei saa olla verkkotunnuksen ensimmäinen, eikä viimeinen merkki. Kolmas ja neljäs merkki eivät saa olla molemmat väliviivoja.
Louhen verkkotunnushaulla selvität nopeasti onko haluamasi domain jo käytössä! Luonnollisesti jo käytössä olevaa verkkotunnusta ei ole mahdollista valita omaksi domainiksi. Jos olet vasta aloittamassa liiketoimintaa, kannattaa verkkotunnushakua hyödyntää ennen kuin päätät yrityksen nimeä. Näin varmistut siitä, että haluamasi yrityksen nimi on vapaana myös domainin osalta. Saat selville tietyn domainin omistajan julkiset tiedot yleisistä WHOIS-rekistereistä, esimerkkinä whois.louhi.net.
No entäs se pääte? Olet varmasti usein törmännyt .fi -ja .com -päätteisiin. Listasimme ylempänä myös muita vaihtoehtoja. Yrityksen brändin suojaamisen kannalta verkkotunnuksia kannattaakin varata useampi, jotta esimerkiksi kilpailija ei voi rekisteröidä samaa tunnusta eri päätteellä. Tämän vuoksi olemme Louhellakin varautuneet ja varanneet louhi.fi -domainin lisäksi myös seuraavat verkkotunnukset: louhi.com, louhi.net ja louhi.pro. Me autamme tarvittaessa myös sinua valitsemaan yrityksesi kannalta tärkeimmät verkkotunnukset!
Kotimaista .fi verkkotunnusta valitessa on otettava myös huomioon, että se on lainmukainen. Lyhyesti: Verkkotunnus ei saa loukata toisen suojattua nimeä tai tavaramerkkiä. Löydät lisää tietoa lainmukaisesta verkkotunnuksesta asiaa käsittelevästä artikkelistamme.
Mistä voit hankkia verkkotunnuksen?
Verkkotunnuksen hankkiminen onnistuu kätevästi Louhen verkkosivujen kautta. Verkkotunnuksen lisäksi saat meiltä asiantuntijat avuksesi – autamme sinua tarvittaessa verkkotunnuksen valitsemisessa, sen käyttöönotossa ja totta kai myös jatkossa, jos mieleesi herää mitä tahansa kysyttävää.
Louhelta saat kaikkien suosituimpien verkkotunnuspäätteiden lisäksi myös erikoisempia verkkotunnuspäätteitä, joista muutaman listasimmekin tähän kirjoitukseen. Jos huomaat jonkin sinua kiinnostavan päätteen puuttuvan, otathan siitä yhteyttä osoitteeseen myynti@louhi.fi – on hyvin mahdollista, että saamme sen sinulle tarjottua!
Lisää vinkkejä löydät muista blogikirjoituksistamme, sekä somekanavistamme!
Kiinnostuitko?
Osta suoraan verkkokaupasta tai ole yhteydessä myyntiimme!