Listasimme aiemmin blogissamme 5 neuvoa yrityksen kotisivujen suunnitteluun. Jotta kotisivut saadaan myös teknisesti toteutettua, tarvitaan julkaisujärjestelmä. WordPress on asennusten lukumäärässä mitattuna maailman suosituin www-sivustojen julkaisujärjestelmä. Kaikista maailman verkkosivuista yli 40% on toteutettu WordPressillä. 

Miten kotisivut sitten käytännössä tehdään WordPressin avulla? Lukemalla tämän kirjoituksen, saat vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä on WordPress ja kuinka otat sen käyttöön?
  • Mitä ovat WordPressin teemat, ja mikä teema kannattaa valita? 
  • Kuinka luot verkkokaupan WordPressillä?
  • Mitä lisäosia ja vimpaimia tarvitset?
  • Mitä WordPressillä toteutetut kotisivut maksavat ja kannattaako niiden tekeminen ulkoistaa?

Kirjoituksen lopusta löydät vielä koosteen, johon olemme listanneet eri vaiheet kotisivujen tekemiseen WordPressillä.

Mikä on WordPress ja kuinka otat sen käyttöön?

WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva julkaisujärjestelmä, joka on alunperin suunniteltu bloggaajien käyttöön. Ensimmäinen WordPress-nimeä kantava versio on julkaistu vuonna 2003, jonka jälkeen järjestelmä on kehittynyt valtavasti: tänä päivänä se mahdollistaa moneen käyttöön sopivat verkkosivut – verkkokauppa mukaan lukien.

WooCommerce on WordPressin verkkokauppa-alusta. Se on lisäosa, joka asennetaan järjestelmään verkkokaupan luomista varten. Lisäosista, sekä verkkokauppaan tarvittavista ominaisuuksista lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Kuinka aloitat WordPressin käytön? Saat WordPressin helposti käyttöön webhotellin hallintapaneelista. Jos tässä kohtaa tuntuu siltä, että putosit kärryiltä ja mietit, mikä on webhotelli, suosittelemme tutustumaan ensin aiempaan blogitekstiimme koskien kotisivujen suunnittelua yritykselle.

Webhotelliin on mahdollista asentaa WordPress helposti esimerkiksi palvelusta löytyvällä Installatron-toiminnolla. Louhen Sovellushotelleissa WordPress asennetaan asiakkaalle automaattisesti jo palvelun avauksen yhteydessä. Kotisivut tarvitsevat kuitenkin vielä visuaalisen ilmeen, joten seuraavaksi on aika kirjautua WordPressin hallintapaneeliin ja asentaa teema.

WordPress-teema tuo yrityksesi kotisivuille brändin mukaisen visuaalisen ilmeen

Kotisivut tarvitsevat totta kai teknisen toteutuksen lisäksi yrityksen brändin mukaisen ja helppokäyttöisen ulkoasun. Tätä varten WordPressistä löytyy teemoja (themes), jotka ovat valmiita, muokattavia verkkosivupohjia. Teeman ominaisuuksista riippuen valmista pohjaa voi muokata hyvinkin monipuolisesti, tai todella suppeasti. Mikäli kaipaat laajempia ominaisuuksia teemaltasi, löytyy ilmaisten versioiden lisäksi WordPressiltä myös tuhansia premium-teemoja. 

Premium-teema on usein varmempi vaihtoehto, jos haluat kotisivuistasi mahdollisimman laadukkaat. Yleensä premium-teema tarjoaa monipuolisemmat mahdollisuudet sivujen muokkaamiseen, jolloin sama teema voi olla erittäin toimiva myös tulevaisuudessa, mikäli esimerkiksi yrityksen brändivärit ja viusaalinen ilme muuttuvat. 

Premium-teemat pitävät sisällään usein valmiita sivupohjia, joka mahdollistaa sen, että sivut voi rakentaa ja julkaista nopeallakin aikataululla. Käytännössä sinun tehtäväksi jää ainoastaan kuvien ja sisältöjen lisääminen. Valmiit sivupohjat käsittävät premium-teemoissa yleensä etusivun, laskeutumissivun, tietoa meistä/yhteystiedot -sivun, portfolion, verkkokaupan ja blogisivun. 

Hinnat vaihtelevat alle 50 euron teemoista yli 100 euroa maksaviin versioihin. Ostamalla teeman, saat teeman lisäksi kaupan päälle englanninkielistä tukea teeman valmistajalta kuuden kuukauden ajaksi.

Kirjoituksen alussa totesimme, että WordPress soveltuu myös verkkokaupasta haaveilevalle. Verkkokaupan perustaminen onnistuu WooCommerce-lisäosan avulla. Kyseinen lisäosa aktivoi kauppaominaisuuden sivuillesi. Otathan huomioon, että myös ostamasi teeman tulee olla yhteensopiva verkkokauppa-lisäosan kanssa. Tämä nyrkkisääntö on hyvä pitää lähtökohtaisesti mielessä teemaa ostaessa: teeman tulee toimia asentamiesi lisäosien kanssa ja päinvastoin. Teeman yhteensopivuus lisäosien kanssa, sekä muut ominaisuudet on listattu teeman tietoihin, joten voit helposti tarkistaa sopiiko haluamasi teema käyttöösi.

Lisäosat ja vimpaimet

Lisäosa eli plugin on laajennus, jolla lisäät kotisivuillesi uusia toimintoja. Sen sijaan, että sinun tarvitsisi osata koodata saadaksesi kotisivuistasi paremmat, voit käyttää WordPressin lisäosia. WordPressin hallintapaneelista pääset katsomaan vaihtoehtoja ilmaisista lisäosista, joiden avulla lisäät sivuillesi esimerkiksi turvallisuuteen, varmuuskopiointiin, hakukoneoptimointiin, tietosuojaan, ja jo aiemmin mainittuun verkkokauppaan tarvittavat lisäosat. Ilman koodaamista.

Lisäosien kohdalla kannattaa kuitenkin olla tarkkana:

  • tarkista aina, milloin lisäosan kehittäjä on viimeksi päivittänyt kyseistä pluginia
  • tarkista, että lisäosa on yhteensopiva teemasi kanssa
  • asenna vain tarvittavat lisäosat, sillä ne voivat hidastaa verkkosivujen toimivuutta huomattavasti
  • muista tehdä aina varmuuskopio sivuistasi ennen uuden lisäosan, teeman tai esimerkiksi järjestelmäpäivityksen asennusta

Vimpaimet (widgets) mahdollistavat eri ominaisuuksien lisäämisen kotisivuille. Esimerkiksi kuvagalleria, kategoria, uusimmat blogitekstit tai vaikkapa sosiaalisen median painikkeet voi lisätä vimpainten avulla. Vimpaimilla lisäät ominaisuuksia kotisivujesi sisältöalueen ulkopuolelle, kuten sivujen ylä- ja alaosaan, tai esimerkiksi sivupalkkiin.

Usein premium-teemat sisältävät automaattisesti vimpaimia, joita voit hyödyntää. Saat ne käyttöösi WordPressin hallintapaneelista.

Mikäli ostamassasi teemassa ei ole tarvitsemaasi vimpainta, voi ylempänä mainitusta lisäosasta, eli pluginista, olla apua. Kannattaakin tässä tapauksessa aina tarkistaa, olisiko WordPressillä tarjota sopiva plugin, jolla saat lisättyä haluamasi ominaisuuden sivuille.

Mitä WordPress-kotisivut sitten maksavat?

Meillä Louhella on WordPress -sivustojen ylläpidosta yli 15 vuoden kokemus ja autamme sinua kotisivuprojektin kaikissa vaiheissa. WordPress -projekti koostuu useammasta osasta, jotka voit joko hoitaa itse tai tilata palveluna Louhelta. Alla esimerkki kokonaisuudesta, jonka voimme toteuttaa sinulle:

  • Alusta: palvelintila, verkkotunnus ja SSL-sertifikaatti
  • Ohjelmistot: WordPress ja lisäosat valmiiksi asennettuina
  • Käyttöönotto: Asennukset, optimoinnit ja konfiguraatiot palveluna
  • Sisällöntuotanto: Sivun toteutus luotettavalta kumppanilta
  • Tuki ja ylläpito: Apua ja tukea projektisi kaikkiin vaiheisiin

Jos valitset ilmaisen teeman, Louhen verkkotunnuksen (alk. 18 € /vuosi) ja sovellushotellin (7,95 €/kk), on hinta vuodessa noin 113 €/vuosi. 

Mikäli valitset premium-teeman, joka on hinnaltaan esimerkiksi 60 €, ja hintaan lisätään edellä mainittu verkkotunnus, sekä sovellushotelli, muodostuu hinnaksi noin 173 €/vuosi. 

Hinta voi totta kai muuttua huomattavasti suuremmaksi, mikäli haluat jonkun toisen toteuttavan koko prosessin – eli käytännössä ostat täysin valmiit verkkosivut, joille sinun ei tarvitse tehdä itse mitään. Hintoja löytyy niin monta, kuin tekijöitäkin, mutta verkkosivujen osalta ei kannata mennä sieltä mistä aita on matalin. Taitava web-suunnittelija tekee yrityksellesi sivut, jotka myös lisäävät yrityksesi arvoa. Verkkosivujen tulee olla turvalliset, helppokäyttöiset (myös mobiilissa), mahdollisimman nopeasti latautuvat, sekä sisällöltään hyödylliset ja hakukoneystävälliset. 

Jos haluat rakentaa kotisivut itse, mutta et ole aivan varma siitä mikä teema kannattaa valita, minkälainen webhotelli ja verkkotunnus olisi sopiva, me Louhella autamme sinua!

Kotisivujen tekeminen WordPressillä vaihe vaiheelta

Listasimme vielä kotisivujen tekemisen eri vaiheet alle. Tämä kooste kannattaa ottaa esille siinä kohtaa, kun olet ottanut WordPressin käyttöön ja alat varsinaisesti rakentamaan kotisivujasi.

1. Nimeä sivusi ja lisää ikoni

WordPressin hallintapaneelin asetuksista pääset kirjoittamaan sivusi nimen ja “iskulauseen” eli taglinen, joka kertoo mistä on kyse. Samasta paikasta voit myös lisätä ikonin (site icon), eli kuvan, joka näkyy esimerkiksi verkkoselaimen välilehdellä ennen sivusi nimeä. Ikoni kannattaa lisätä, sillä näinkin pieni ominaisuus kotisivuillasi tuo heti ammattimaisemman kuvan. 

WordPress tarjoaa sinulle automaattisesti myös domainia eli verkkotunnusta. Verkkotunnus kannattaa kuitenkin rekisteröidä erikseen, sillä näin varmistut siitä, että voit käyttää kyseistä domainia myös silloin, jos esimerkiksi vaihdat julkaisujärjestelmää. Mikäli rekisteröit verkkotunnuksen suoraan WordPressiin, menetät kyseisen domainin samalla, jos lopetat WordPressin käytön ja siirrät kotisivusi toisaalle. Löydät lisää tietoa verkkotunnuksesta, sekä ohjeita sen rekisteröimiseen aiemmin julkaistusta blogiteksistämme. 

2. Suunnittele etusivu

Kotisivujesi etusivu kannattaa suunnitella tarkkaan: se on nimensä mukaisesti ensimmäinen sivu, jonka vierailija näkee. Pohdi siis tarkkaan, mitä tietoja sivuillasi on hyvä tuoda heti ensimmäisenä näkyviin, ja millä teet parhaan mahdollisen ensivaikutelman. Pääset luomaan etusivun WordPressin hallintapaneelin pääsivulta (My Home). Voit luoda etusivun joko täysin tyhjälle sivupohjalle (blank page), tai hyödyntää valmista ulkoasua (layout). Valmista ulkoasua voi muokata, eli pystyt lisäämään, muuttamaan, sekä poistamaan sisältöä, ja täten tekemään sivusta yrityksesi näköisen. Kun olet tehnyt kaikki haluamasi muutokset, julkaise sivut. Muista myös aina päivittää tekemäsi muutokset! Älä siis koskaan vain poistu sivulta, vaan klikkaa aina “Päivitä” -painiketta (“Update”), jotta tiedot tallentuvat. 

3. Luo lisää sivuja

Etusivun lisäksi kotisivuilta on hyvä löytyä muitakin sivuja. Yrityksestä ja tavoitteistasi riippuen sivuilta kannattaa löytyä ainakin yhteystiedot, sekä totta kai tarjoamasi palvelut ja tuotteet. Lisää sivuja saat luotua hallintapaneelin “Sivut” -osion kautta (“Pages”). Valitse “Luo uusi sivu” (“Add new page”). Voit jälleen valita, teetkö uuden sivun täysin tyhjälle sivupohjalle, vai hyödynnätkö valmista ulkoasua. 

WordPressin valmiit ulkoasut on jaettu eri kategorioihin, joista löytyy hyviä vaihtoehtoja esimerkiksi äsken mainittuihin yhteystietoihin ja palveluihin. Valitsitpa sitten valmiin ulkoasun, tai tyhjän sivupohjan, voit aina lisätä lohkojen (“blocks”) avulla lisää sisältöä ja ominaisuuksia, joilla saat sivuistasi persoonalliset. Lohkoilla lisäät esimerkiksi kuvia, tekstiä, painikkeita tai vaikkapa sisältöä suoraan sosiaalisen median kanavistasi. 

4. Luo navigaatio

Jotta kotisivuilla liikkuminen olisi vierailijan näkökulmasta mahdollisimman helppoa ja sujuvaa, tulisi sivujen valikon, eli navigaation, olla mahdollisimman selkeä. WordPressin hallintapaneelin “Ulkoasu” (“Appearance”) -osiosta pääset hallinnoimaan ja muokkaamaan kotisivujesi valikkoa. Valikon eri osiot kannattaa nimetä mahdollisimman selkeästi. Tässä kohtaa ei siis välttämättä ole järkevää käyttää niitä luovimpia synonyymeja – pohdi ennemmin asiaa siltä kannalta, että navigaatio on sivuilla vierailevan kartta, joka kertoo selkeästi, mitä kultakin sivulta löytyy. 

5. Hyvä tietosuoja on laadun merkki

Sivuston liikenteen analysointi on tärkeää ja mielenkiintoista liiketoiminnan kehittämisen kannalta. Mikäli keräät tietoa kävijöistä statistiikkaa tai muuta tietoa, se tapahtuu yleensä teknisesti evästeiden (cookies) avulla. Evästeet asentuvat käyttäjän koneelle ja kun hän esim. seuraavan kerran vierailee sivustolla, hänet tunnistetaan evästeeseen tallennetun tiedon avulla samaksi eikä uudeksi käyttäjäksi.

Evästeiden käyttöön tarvitaan lähes aina kuitenkin käyttäjän suostumus. Olet itsekin todennäköisesti antanut tai evännyt suostumuksesi eri sivustoilla käydessäsi, kun ruudulle on ilmestynyt jossakin muodossa kysymys suostumuksestasi – yleensä ns. evästebanneri. Saat tähänkin ratkaisun Louhelta.

Suostumuksen kysyminen evästeisiin on näkyvin osa tietosuojaa ja uusille vierailijoille ensimmäinen kosketus sivustoosi. Kaikki alkaa kuitenkin laatimalla tietosuojaseloste. Muista huomioida siinä kaikki verkkosivustollasi keräämäsi tieto osana kokonaisuuttasi.

6. Lisää sosiaalisen median painikkeet

Tänä päivänä voidaan melkein jo olettaa, että jokaisella yrityksellä on kotisivujen lisäksi myös sosiaalinen media ainakin niissä kanavissa, joita yrityksen kohderyhmä käyttää. Muistathan siis lisätä sosiaalisen median painikkeet yrityksesi kotisivuille. WordPressiltä löytyy työkalu, ikään kuin oma valikko sosiaalisen median kanaville, jonka avulla lisäät haluamasi sosiaalisen median painikkeet kotisivuillesi. Sama toimii päinvastoin: oma kotisivu kannattaa ehdottomasti linkittää myös jokaiseen sometiliin, joka yritykselläsi on käytössä. 

Jos kaipaat lisää tukea kotisivujen tekemiseen, ota rohkeasti yhteyttä – me Louhella autamme sinua! Löydät muita hyödyllisiä vinkkejä ja neuvoja blogistamme.